retard-messiah

Direktlänk till inlägg 1 december 2013

FILMRECENSION: CARRIE

Av Paul Karlsson - 1 december 2013 14:56

CARRIE


Jag läste för ett tag sedan Stephen Kings debutroman "Carrie". En bok som tog upp ett ständigt aktuellt ämne. Nämligen mobbing i skolmiljö. Om en ung kvinna som träder in vuxenvärlden och det med en utanförskap som är väldigt smärtsamt och målande skildrad. Särskilt i öppningsscenen då huvudkaraktären Carrie White som i en sluten och överbeskyddad värld uppfostrats av sin religiösa fanatiker till mamma får sin första menstruation i duschen efter gymnastiklektionen bland de andra flickorna. Och hur hon i denna försenade mognad till kvinna börjar utveckla paranormala förmågor. Jag har alltså sett den andra remake som gjorts på den första kultförklarade filmatiseringen av Stephen Kings roman och ska nu säga vad jag hade för åsikter kring moderniseringen i denna filmrecension, men först lite om filmens handling i allmänhet.


Den blyga Carrie White (Chloë Grace Moretz) blir konstant mobbad och förödmjukad av sina klasskamrater och sin mamma Margaret (Julianne Moore), en religiös fanatiker med vanföreställningar. När hennes plågoandar en natt går för långt visar sig Carries övernaturliga krafter och hon slår tillbaka med full kraft.


Det går aldrig att komma ifrån att Brian De Palmas kultklassiker "Carrie" ifrån 1976 är oslagbar. Sissy Spaceks prestation som den mobbade och sköra kvinnan Carrie White är svår att toppa. Chloë Grace Moretz gör rollen bra som hackkyckling trots att hennes roll brukar vara tuffare i filmer som "Kick-Ass" och "Let Me in". Och även Piper Lauries porträtt av överdrivet religiösa mamman gjordes på ett trovärdigt och högst psykotiskt sätt i originalfilmen. Men Julianne Moore är en väldigt begåvad skådespelerska och hon för in precis samma galenskap i karaktären. Det är härligt att se henne spela ut hela sitt register på detta vis. Och det är ju just relationen mellan Carrie och henne mamma Margaret som är den intressanta delen i denna tolkning.


Mobbingtemat är förvisso alltid lika aktuellt, men så mycket har egentligen inte uppdaterats kring det i historien. Det enda nytillskottet är mobiler och internet som gör det möjligt att fortsätta mobbingen utanför skolans murar. Annars är allt sig likt och de andra tonåriga skådespelarna gör inte direkt några prestationer som kommer att gå till världshistorien. Det är Moretz och Moore som är de starkast skinande stjärnorna i denna film. Förövrigt är historien inte direkt ändra. Carries paranormala förmågor är kryddade med mer ljud och mer trovärdiga effekter bara. Utöver det är allt som vanligt och alla de klassiska scenerna som tex grisblodsscenen är med. Och så är förstås menstruation scenen med i början. Dock är den mindre naket som syns eftersom sådant inte är så kontroversiellt som det var på 70-talet. Finalen av filmen är väldigt mäktig också. Hatet man ser i Chloë Moretz ögon då hon släpper sina paranormala förmågor fria är något man verkligen tror på. Hon totalt personlighet från en svag hackkyckling till en väldigt tuff och farlig brud.


Jag kan rekommendera den här remaken. Den är inte sämre än originalet. Den känns bara inte så direkt nyskapande när var och varannan ungdomsfilm nu för tiden handlar om tonåringar som slår tillbaka med magiska förmågor. Men den filmen "Carrie" är om inte annat väldigt sevärd pga av Chloë Grace Moretz och Julianne Moore i huvudrollerna. Så jag tycker inte att någon som gillade den gamla filmen eller Stephen Kings debutroman bör missa denna film.

 

 

 



https://www.discshop.se/filmer/dvd/carrie_2013/P122504

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paul Karlsson - Onsdag 17 april 15:57

  BACK TO BLACK   Artisten och ikonen Amy Winehouse har nu fått sin historia berättad i filmen “Back To Black" som jag har var på bio och sett. Jag ska därmed berätta vad jag tyckte i denna recension. Men först lite om handlingen. Fil...

Av Paul Karlsson - Torsdag 4 april 18:31

  GHOSTBUSTERS: FROZEN EMPIRE   Ghostbusters franchisen har efter framgången med den senaste delen “Ghostbusters: Afterlife” fått sin fortsättning med filmen “Ghosbusters: Frozen Empire”. Den filmen har jag varit och s...

Av Paul Karlsson - Torsdag 28 mars 15:50

  GODZILLA X KONG: THE NEW EMPIRE   MonsterVerse-franchisen om Godzilla och King Kong har nu fått sin fortsättning med filmen “Godzilla x Kong: The New Empire” som jag nu har varit sett på bio. Jag ska därmed berätta vad jag tyckt...

Av Paul Karlsson - Onsdag 13 mars 18:21

  MAY DECEMBER   Filmen “May December” som fick en Oscarsnominering i kategorin bästa originalmanus har jag nu varit och sett på bio. Jag ska därmed nu berätta med denna recension vad jag tyckte. Men först ska jag berätta lite om ...

Av Paul Karlsson - Torsdag 7 mars 16:23

  DEN SISTA RESAN   Radarparet Filip och Fredrik är högaktuella med en ny film som heter “Den Sista Resan”. Den filmen har jag varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen....

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards