retard-messiah

Direktlänk till inlägg 20 november 2013

FILMRECENSION: THE HUNGER GAMES: CATCHING FIRE

Av Paul Karlsson - 20 november 2013 21:15

THE HUNGER GAMES: CATCHING FIRE


Nu har jag varit och sett "The Hunger Games: Catching Fire" som den andra delen i "Hunger Games" trilogin heter. Och nu ska jag strax berätta vad jag tyckte, men först lite om handlingen.


Katniss (Jennifer Lawrence) trodde att en vinst i Hungerspelen var lika med framgång, lycka och berömmelse, men istället skulle det bara leda till fruktan. Huvudstaden är inte nöjd med henne. Hennes prestationer på arenan har gjutit mod i rebellstyrkorna - och i takt med att upproret växer sig starkare, ökar också riskerna för Katniss och de hon älskar - inklusive Gale (Liam Hemsworth) och Peeta (Josh Hutcherson) som slåss om hennes gunst. Varje val hon gör får ödesdigra konsekvenser. Och det är då huvudstaden blottar sin slutgiltiga fälla...


Precis som boken som denna film är baserad på så var det spänning från det att historiens karaktärer kommer ut på Hungerspelen arenan en andra gång. Sedan är full fart hela tiden tills det att eftertexterna rullar igång och biografen släcker ner. Filmen bjuder på fler intriger än den första. Kärlekstriangeln mellan Katniss, Peeta och Gale fördjupas ännu mer och uppladdningen inför revolutionen i de kommande två avslutande filmerna trappas upp. Man får ta del av en massa nya och färgstarka karaktärer. Miljöerna i filmen är väldigt snyggt gjorda och man får mer inblick i kontrasterna mellan de olika distrikten som de här filmernas värld är utspelar sig i. Dessutom är Jennifer Lawrence vackrare än någonsin att titta på och man märker att hon har växt och utvecklats som skådespelerska sedan första filmen. Jag tyckte även att kostymdesignen i denna film hade utvecklats till det bättre. Allt känns verkligen som man upplever det då man läser böckerna.


Jag kan starkt rekommendera filmen "The Hunger Games: Catching Fire" som en spännande fortsättning om man sett första filmen och gillade den. Mycket spänning och en intressant skildring av framtiden har man att vänta sig om man ser den här filmen. Och många bra och begåvade skådespelarinsatser från så väl birollsinnehavare som huvudrollsinnehavare är också något som man får bevittna. Högsta betyg till denna andra del i en spännande filmtrilogi.

 

 

 



https://www.discshop.se/filmer/dvd/hunger_games_2_catching_fire_import/P158304

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paul Karlsson - Onsdag 17 april 15:57

  BACK TO BLACK   Artisten och ikonen Amy Winehouse har nu fått sin historia berättad i filmen “Back To Black" som jag har var på bio och sett. Jag ska därmed berätta vad jag tyckte i denna recension. Men först lite om handlingen. Fil...

Av Paul Karlsson - Torsdag 4 april 18:31

  GHOSTBUSTERS: FROZEN EMPIRE   Ghostbusters franchisen har efter framgången med den senaste delen “Ghostbusters: Afterlife” fått sin fortsättning med filmen “Ghosbusters: Frozen Empire”. Den filmen har jag varit och s...

Av Paul Karlsson - Torsdag 28 mars 15:50

  GODZILLA X KONG: THE NEW EMPIRE   MonsterVerse-franchisen om Godzilla och King Kong har nu fått sin fortsättning med filmen “Godzilla x Kong: The New Empire” som jag nu har varit sett på bio. Jag ska därmed berätta vad jag tyckt...

Av Paul Karlsson - Onsdag 13 mars 18:21

  MAY DECEMBER   Filmen “May December” som fick en Oscarsnominering i kategorin bästa originalmanus har jag nu varit och sett på bio. Jag ska därmed nu berätta med denna recension vad jag tyckte. Men först ska jag berätta lite om ...

Av Paul Karlsson - Torsdag 7 mars 16:23

  DEN SISTA RESAN   Radarparet Filip och Fredrik är högaktuella med en ny film som heter “Den Sista Resan”. Den filmen har jag varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen....

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards