retard-messiah

Direktlänk till inlägg 12 september 2013

FILMRECENSION: BLACKFISH

Av Paul Karlsson - 12 september 2013 04:47

BLACKFISH


Nu har jag tittat på dokumentären "Blackfisk" som handlar om späckhuggaren Tilikums öde. En stor och intelligent val som är på tok för stor för att hållas i fångenskap. Genom åren har mycket attacker och olyckor skett i nöjesparken Sea World pga Späckhuggares involvering. Detta är dokumentären som försöker reda ut orsakerna. Precis som en dokumentär ska vara så är den ganska opartisk. Den anklagar ingen, men den riktar sin kritik till mänskligheten som håller dessa djur i fångenskap.


Personligen tycker jag när jag ser denna väldigt tankeväckande dokumentär att det hela är väldigt sjukt. Späckhuggare är fredliga varelser. Ute till havs skadar de ingen mer än de offer de ska äta och deras kostcirkel innefattar inte människokött. Tvärtom har många exempel på situationer uppmärksammats ute i det fria då Späckhuggare är lika fascinerade av oss som vi är av dem. Genom vetenskapliga experiment och undersökningar av späckhuggarens hjärna har man märkt av delar i deras hjärnor som är mer anpassade och välutvecklade än i våra hjärnor. Framför allt har de mer socialt utvecklad kompetens. De har ett mer familjärt flocktänk och håller ihop hela livet. Skilmässor och liknande finns inte i späckhuggares värld och de håller istället ihop hela livet. Vi har med andra ord mycket att lära av späckhuggare.


Filmens uppbyggnad består av intervjuer med ögonvittnen eller personer i allmänhet som har haft med späckhuggare att göra på olika sätt. Tränare, valjägare och anhöriga till drabbade av späckhuggar attacker. Det mesta är väldigt tragiskt att lyssna på. Framför allt en historia som först gör mig arg, men kort därefter får mig att smälta. En valjägare som har i uppgift att tillfångata en liten späckhuggar unge återberättar detta med smärta och ångest. Att separera valkalven ifrån sin mamma vara det hemskaste han upplevt i hela sitt liv som jägare och han har försökt lämna de minnena bakom sig trots att de alltid hemsöker honom.


Men det allra hemskaste i denna debatt som filmen förmedlar är hur de behandlat späckhuggaren Tilikums på Sea World. Han skildes på detta sätt ifrån sin familj. Tillfångatogs som väldigt ung, placerades i en bassäng som då var ganska rymlig och sedan har han växt till fullvuxen storlek. Bassängen blev alltså snabbt för stor. Den stackars späckhuggaren hade därför ingen yta att röra sig på när det blev attacker och slagsmål ifrån andra mindre och smidigare späckhuggare. De placerade därför Tilikum i en egen bassäng. Den separationen gjorde honom grinig och irriterad och till slut ledde detta till attacker av skötare. Samt fanns en ekonomisk orsak till att han hölls vid liv. Han var den bästa avels späckhuggaren. Så att avliva honom skulle vara det bästa för Tilikum själv men Sea World skulle förlora en massa pengar på det ekonomiskt. Så istället tyckte de att det stackars djuret skulle lida.


Jag älskar späckhuggare och har gjort det sedan jag var väldigt liten. Därför brinner jag starkt för att de ska må bra. Jag kan starkt rekommendera filmen och hoppas att den kan få mänskligheten att vakna och kanske väcka deras respekt för djur till liv igen. Det är ju fasansfullt de berättelser man får höra i denna långa och väldigt intressanta dokumentär.

 

 

 



https://www.discshop.se/filmer/dvd/black_fish_import/P116961

 
 
Hilda

Hilda

12 oktober 2013 01:10

hittade precis din blogg(: riktigt fiin(: titta gärna på min:)

http://abouter.bloggplatsen.se

Paul Karlsson

12 juli 2014 19:01

tack

 
Sarah

Sarah

12 oktober 2013 04:16

hittade precis din blogg(: riktigt fiin(: titta gärna på min:)

http://grood.devote.se

Paul Karlsson

12 juli 2014 19:01

thanks

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paul Karlsson - Onsdag 17 april 15:57

  BACK TO BLACK   Artisten och ikonen Amy Winehouse har nu fått sin historia berättad i filmen “Back To Black" som jag har var på bio och sett. Jag ska därmed berätta vad jag tyckte i denna recension. Men först lite om handlingen. Fil...

Av Paul Karlsson - Torsdag 4 april 18:31

  GHOSTBUSTERS: FROZEN EMPIRE   Ghostbusters franchisen har efter framgången med den senaste delen “Ghostbusters: Afterlife” fått sin fortsättning med filmen “Ghosbusters: Frozen Empire”. Den filmen har jag varit och s...

Av Paul Karlsson - Torsdag 28 mars 15:50

  GODZILLA X KONG: THE NEW EMPIRE   MonsterVerse-franchisen om Godzilla och King Kong har nu fått sin fortsättning med filmen “Godzilla x Kong: The New Empire” som jag nu har varit sett på bio. Jag ska därmed berätta vad jag tyckt...

Av Paul Karlsson - Onsdag 13 mars 18:21

  MAY DECEMBER   Filmen “May December” som fick en Oscarsnominering i kategorin bästa originalmanus har jag nu varit och sett på bio. Jag ska därmed nu berätta med denna recension vad jag tyckte. Men först ska jag berätta lite om ...

Av Paul Karlsson - Torsdag 7 mars 16:23

  DEN SISTA RESAN   Radarparet Filip och Fredrik är högaktuella med en ny film som heter “Den Sista Resan”. Den filmen har jag varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen....

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards