retard-messiah

Direktlänk till inlägg 9 augusti 2013

FILMRECENSION: WORLD WAR Z

Av Paul Karlsson - 9 augusti 2013 06:27

WORLD WAR Z


"Be prepared for anything. Our war has just begun."
Det är ord som får en viktig roll en en av sommarens storfilmer. Men frågan vi alla ställer oss:
Är Brad Pitt förberedd på ett tredje världskrig bestående av supersnabba och livsfarliga zombies i filmen "World War Z"?


Den livsviktiga frågan ska jag nu besvara med denna filmrecension. Men först lite om filmen handling.

Handlingen i "WORLD WAR Z" kretsar kring den FN-anställde Gerry Lane (Brad Pitt) som reser jorlden runt i en kamp mot tiden för att förhindra en pandemi som har fått armér och regeringar på knä och som hotar att utrota hela mänskligheten.


Mer komplicerat än så är det inte. Filmen är baserad löst på en bok med samma namn. De som har läst den säger att filmen är väldigt olik boken. Men som actionfilm funkar den bra. Den är trovärdig och det är ett nytt spännande grepp att ha med zombies som är snabba och inte långsamt hasar sig fram. Det blir mer stressfaktor då och kampenmen mellan människor och levande döda blir mer jämn.


Annars liknar den i sitt format andra filmer i samma genre. Mer storslaget dock och vissa effekter som tex zombies i myrlika formationer som klättrar upp för murar osv kan ibland märkas att de är skapade med CGI effekter. Men det är verkligen inget som stör. Det är den psykologi som uppstår i en global zombie epedemi som är den här filmens starkaste kort. För zombies tar verkligen över precis hela världen här. Allt börjar i ett litet labb och blir världsomfattande.


Spännande och sevärt för både zombie fantaster och vanliga biobesökare som jag själv. Dock tycker jag att Brad Pitt kunde fått lite mer fokus på röda mattan vid lanseringen av filmen eftersom han är med och faktiskt leverar en bra skådespelar prestation vilket är ovanligt i en smal genre som zombiefilmen.Det var frugan Angelina Jolies bröstoperation som fick mest fokus på röda mattan. Men som sagt både Brad Pitt och filmen har sina kvalitéer. Man blir inte besviken om man väljer att se filmen "World War Z".

 

 

 



https://www.discshop.se/filmer/dvd/world_war_z/P115002

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paul Karlsson - Onsdag 17 april 15:57

  BACK TO BLACK   Artisten och ikonen Amy Winehouse har nu fått sin historia berättad i filmen “Back To Black" som jag har var på bio och sett. Jag ska därmed berätta vad jag tyckte i denna recension. Men först lite om handlingen. Fil...

Av Paul Karlsson - Torsdag 4 april 18:31

  GHOSTBUSTERS: FROZEN EMPIRE   Ghostbusters franchisen har efter framgången med den senaste delen “Ghostbusters: Afterlife” fått sin fortsättning med filmen “Ghosbusters: Frozen Empire”. Den filmen har jag varit och s...

Av Paul Karlsson - Torsdag 28 mars 15:50

  GODZILLA X KONG: THE NEW EMPIRE   MonsterVerse-franchisen om Godzilla och King Kong har nu fått sin fortsättning med filmen “Godzilla x Kong: The New Empire” som jag nu har varit sett på bio. Jag ska därmed berätta vad jag tyckt...

Av Paul Karlsson - Onsdag 13 mars 18:21

  MAY DECEMBER   Filmen “May December” som fick en Oscarsnominering i kategorin bästa originalmanus har jag nu varit och sett på bio. Jag ska därmed nu berätta med denna recension vad jag tyckte. Men först ska jag berätta lite om ...

Av Paul Karlsson - Torsdag 7 mars 16:23

  DEN SISTA RESAN   Radarparet Filip och Fredrik är högaktuella med en ny film som heter “Den Sista Resan”. Den filmen har jag varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen....

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards