retard-messiah

Alla inlägg den 30 juli 2013

Av Paul Karlsson - 30 juli 2013 05:14

SILVER LININGS PLAYBOOK


Nu har jag äntligen fått möjlighet att se filmen "Silver Linings Playbook". Den filmen har jag varit nyfiken på sedan Jennifer Lawrence snubblande tog sig fram över röda matta för att ta emot den Oscar hon blev belönad med för sin kvinnliga huvudroll i. Jag ska strax med den recension säga vad jag tyckte, men först lite om handlingen.


Pat (Bradley Cooper), en före detta lärare som precis släppts ut från den psykiatriska anstalten där han suttit efter att ha försökt slå ihjäl sin frus älskare. Nu tvingas han flytta hem till sina föräldrar och gör allt han kan för återförenas med sin motvilliga ex-fru. På en brokig väg dit möter han den mystiskaTiffany (Jennifer Lawrence) som har en hel del egna problem.


Det här är en väldigt charmig romantisk komedi som behandlar ett ämne som är väldigt ovanligt för sin genre. Nämligen att efter psykiskt sammanbrott ta sig tillbaka bygga upp spillrorna av sitt forna liv. Bradley Coopers genialiskt spelade karaktär verkar det under större delen av filmen inte finnas så mycket hopp för. Men som filmens titel antyder så kan det även i den mörkaste tillvaro finnas en del ljus att finna. Det är just det vackra budskapet som gör att jag gillar filmen "Silver Linings Playbook". Dessutom så har filmen en väldigt imponerande ensemble av begåvade skådespelare. Inte minst då Jennifer Lawrence som gör ett av de starkarst lysande kvinnoporträtten sedan Angelina Jolies oscarsnominerade rolltolkningar. Hon bringar verkligen liv till Tiffany. Den kvinna som kommer att bli Pats ljus i sin tillvaro så att han kan bygga upp sitt liv igen. Dessutom dyker Robert De Niro upp i en biroll som Pats pappa. Den rollen gör han väldigt bra.


Jag kan starkt rekommendera "Silver Linings Playbook" som en av de bästa romantiska komedierna som har dykit upp under det här året. Den är en väldigt välspelad film med ett vackert budskap om hur två trasiga själar kan mötas och hjälpa varandra att återuppbygga en fungerande tillvaro. 4 av 5 möjliga får den i betyg av mig.

 

 

 



https://www.discshop.se/filmer/dvd/du_gor_mig_galen/P110341

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards