retard-messiah

Direktlänk till inlägg 22 maj 2013

FILMRECENSION: FREE WILLY 4

Av Paul Karlsson - 22 maj 2013 03:17

FREE WILLY 4


Nu har jag sett ytterligare en "Rädda Willy" film. Nämligen fyran som inte alls har något med de andra tidigare 3 filmerna att göra. Men vänskapen mellan en Späckhuggare och människa var fortfarande det tema som stod i fokus för den fjärde "Free Willy" filmen handling. Nu ska jag efter några ord om handlingen berätta vad jag tyckte om filmen.


Den unga Kirra (Bindi Irwin) måste lämna sitt hem i Australien för att spendera sommaren hos sin farfar (Beau Bridges) i Sydafrika. Tidigt upptäcker hon att en späckhuggarunge har strandat vid lagunen i närheten av hennes farfars nöjesfält. Hon döper den lilla valen till Willy och tillsammans beger de sig på ett äventyr för

Om man inte gör misstaget att tro att filmen är uppföljare till de tidigare "Free Willy" filmerna så funkar den här filmen som en utmärkt fristående film. Den handlar nämligen om en helt ny Späckhuggare som är yngre än den Willy vi möter i de andra filmerna. Karaktären Jessie är dessutom utbytt mot en ung flicka spelad av dottern till den omtalade krokodiljägaren Steve Irwin. Hon lyfter med en charmig oskuldsfullthet upp den rollen med bravur trots att det är hennes första filmroll. Historien engagerar också. Den är fin och har fortfarande ett fint budskap om två helt olika varelser som möts och faktiskt har mycket gemensamt. Det handlar återigen i slutänden om att respektera Späckhuggare för de stora och intelligenta varelser med behov av frihet de är.


Man får många vackra naturbilder på Späckhuggare i sin naturliga miljö. Intressant också att handlingen är placerad i den oväntade miljön i Sydafrika där få säkert vet om att Späckhuggare finns. Kul dessutom att flickans farfar spelas av Jeff Bridges för många relativt okända storebror Beau Bridges.


Det är med andra ord en sockersöt familjefilm med ett fint budskap som man kan förvänta sig om man väljer att se "Free Willy 4. Filmen kan alltså rekommederas om man är svag för den här typen av filmer vilket jag är. Och Späckhuggare är ett djur jag verkligen gillar. Så för min del fick jag allt jag kunde förvänta mig av filmen.

 

 

 


https://www.discshop.se/filmer/dvd/radda_willy_4/P82273

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paul Karlsson - Onsdag 17 april 15:57

  BACK TO BLACK   Artisten och ikonen Amy Winehouse har nu fått sin historia berättad i filmen “Back To Black" som jag har var på bio och sett. Jag ska därmed berätta vad jag tyckte i denna recension. Men först lite om handlingen. Fil...

Av Paul Karlsson - Torsdag 4 april 18:31

  GHOSTBUSTERS: FROZEN EMPIRE   Ghostbusters franchisen har efter framgången med den senaste delen “Ghostbusters: Afterlife” fått sin fortsättning med filmen “Ghosbusters: Frozen Empire”. Den filmen har jag varit och s...

Av Paul Karlsson - Torsdag 28 mars 15:50

  GODZILLA X KONG: THE NEW EMPIRE   MonsterVerse-franchisen om Godzilla och King Kong har nu fått sin fortsättning med filmen “Godzilla x Kong: The New Empire” som jag nu har varit sett på bio. Jag ska därmed berätta vad jag tyckt...

Av Paul Karlsson - Onsdag 13 mars 18:21

  MAY DECEMBER   Filmen “May December” som fick en Oscarsnominering i kategorin bästa originalmanus har jag nu varit och sett på bio. Jag ska därmed nu berätta med denna recension vad jag tyckte. Men först ska jag berätta lite om ...

Av Paul Karlsson - Torsdag 7 mars 16:23

  DEN SISTA RESAN   Radarparet Filip och Fredrik är högaktuella med en ny film som heter “Den Sista Resan”. Den filmen har jag varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen....

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards