retard-messiah

Direktlänk till inlägg 9 maj 2013

FILMRECENSION: RUST AND BONE

Av Paul Karlsson - 9 maj 2013 04:10

RUST AND BONE


Nu har jag sett den franska filmen "Rust and Bone" som jag länge har velat se men inte fått möjlighet förrän nu vid dvd släppet eftersom den aldrig gick upp på bio i min hemstad Karlshamn. Så nu ska jag tala om vad jag tyckte om filmen. Men först lite om handlingen.


Ali (Matthias Schoenaerts) är ensamstående pappa till femårige Sam. Fattig, hemlös och utan jobb tar han sonen med sig till Antibes, där de flyttar in i systerns garage. När han får jobb som dörrvakt på en nattklubb börjar tillvaron gradvis förbättras. Efter en tumultartad kväll träffar han Stéphanie (Marion Cotillard), en kaxig kvinna som jobbar med att dressera späckhuggare på en nöjespark. Deras första möte är kort och lämnar inga större spår. Men när Stéphanie genomgår sitt livs trauma och ser sitt liv falla i bitar tar hon en chans och ringer Ali.


Filmen är ett väldigt vackert drama om två trasiga människor som möts av en slump och med hjälp av varandra tar sig upp från botten av de tragedier de råkat ut för. Allt är väldigt fint skildrat med vackert foto, fin musik och väldigt bra skådespelar prestationer. Marion Cotillard framför allt gör en riktigt bra gestaltning av Stéphanie som råkar ut för en olycka där en Späckhuggare är inblandad så att hon blir av med båda benen. Hon borde ha fått en oscars nominering för den rollen. Starkare kvinnoporträtt har man inte sett sedan i Angelina Jolies filmer "Girl Interupted" och "Chageling".


Det enda som kändes lite som en besvikelse för min del vara att det var mindre scener med Späckhuggare i filmen än vad jag hade hoppats på. Men det väger den fina kärlekshistorien som utvecklas under filmens gång upp. Det är verkligen en film som griper tag om en och den har karaktärer man snabbt får sympati för.


Filmen kan starkt rekomenderas.

 

 

 



https://www.discshop.se/filmer/dvd/rust_and_bone/P110271

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paul Karlsson - Onsdag 17 april 15:57

  BACK TO BLACK   Artisten och ikonen Amy Winehouse har nu fått sin historia berättad i filmen “Back To Black" som jag har var på bio och sett. Jag ska därmed berätta vad jag tyckte i denna recension. Men först lite om handlingen. Fil...

Av Paul Karlsson - Torsdag 4 april 18:31

  GHOSTBUSTERS: FROZEN EMPIRE   Ghostbusters franchisen har efter framgången med den senaste delen “Ghostbusters: Afterlife” fått sin fortsättning med filmen “Ghosbusters: Frozen Empire”. Den filmen har jag varit och s...

Av Paul Karlsson - Torsdag 28 mars 15:50

  GODZILLA X KONG: THE NEW EMPIRE   MonsterVerse-franchisen om Godzilla och King Kong har nu fått sin fortsättning med filmen “Godzilla x Kong: The New Empire” som jag nu har varit sett på bio. Jag ska därmed berätta vad jag tyckt...

Av Paul Karlsson - Onsdag 13 mars 18:21

  MAY DECEMBER   Filmen “May December” som fick en Oscarsnominering i kategorin bästa originalmanus har jag nu varit och sett på bio. Jag ska därmed nu berätta med denna recension vad jag tyckte. Men först ska jag berätta lite om ...

Av Paul Karlsson - Torsdag 7 mars 16:23

  DEN SISTA RESAN   Radarparet Filip och Fredrik är högaktuella med en ny film som heter “Den Sista Resan”. Den filmen har jag varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen....

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards