retard-messiah

Direktlänk till inlägg 3 april 2013

FILMRECENSION: JACK THE GIANT SLAYER

Av Paul Karlsson - 3 april 2013 23:45

JACK THE GIANT SLAYER


Nu har jag då sett den där andra storslagna sagobaserade filmen som kommer i år. Denna gång är det sagan "Jack och Bönstjälken" som står till grund för filmen. Jag har väntat på den i ett helt år extra pga försenad release då de ville ha extra tid att bättra på specialeffekterna. Ikväll hade den då äntligen premiär. Jag var och såg den och ska nu berätta vad jag tyckte. Men först lite om filmens handling för er som är obekanta med den klassiska sagan.

När en ung man av misstag öppnar upp en stängd väg mellan två världar blossar kriget mellan människor och jättar upp på nytt. Jack (Nicholas Hoult) måste bege sig till jättarnas rike för att rädda den kidnappade prinsessan Isabelle (Eleanor Tomlinson).


Filmen var värd att invänta. "OZ The Great And Powerful" var bättre. Men på betygskalan så är den inte långt ifrån lika bra. Men det här med filmatiseringar av gamla sagor verkar vara en trend som är här för att stanna. Och visuellt så är det här en av de bästa filmerna i sin genre. Jättarnas värld som filmens karaktärer kommer till då de klättrat upp för bönstjälken är väldigt vackert gestaltad med sina stora fästningar och bergformationer som föreställer jättars ansikten. Likaså är vyn då de sitter uppe i bönstjälken och tittar ner väldigt vacker där ovanför molnen.


Historien är förstås lite omgjord och vuxnare. Inget för de minsta barnet alltså. Jättarna som finns däruppe i den andra världen är långt ifrån snälla. De äter människor och beter sig ganska vidrigt i allmänhet. Men de är väldigt snyggt framställda med CGI effekter. Annars är det förövrigt ganska många likheter med original sagan. En bondpojke som klättrar upp för en bönstjälk för att rädda en prinsessa undan hungriga jättar. Så långt stämmer det. Sedean förvandlas slutet av filmen till mäktiga slagfält och strider mellan människor och jättar i sann fantasy anda.


Ewan McGregor gör en rolig gestaltning av en riddare som är lojal mot sin kung. Och Nicholas Hoult har växt till sig efter genombrottet som den mobbade pojken i Hugh Grant filmen "About a boy". Den sköna prinsessan spelad av Eleanor Tomlinson är vacker att vila ögon på också. Samt är Stanley Tucci bra i den skurkroll han spelar i filmen.


Gillar man storslagna 3D-fantasyfilmer gjorda med glimten i ögat så kan den här filmen starkt rekommenderas. Och så är det förstås intressant att se regissören Bryan Singer utforska en för honom ny genre.

 

 

 



https://www.discshop.se/filmer/dvd/jack_the_giant_slayer_import_sv_text/P145350

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paul Karlsson - Onsdag 17 april 15:57

  BACK TO BLACK   Artisten och ikonen Amy Winehouse har nu fått sin historia berättad i filmen “Back To Black" som jag har var på bio och sett. Jag ska därmed berätta vad jag tyckte i denna recension. Men först lite om handlingen. Fil...

Av Paul Karlsson - Torsdag 4 april 18:31

  GHOSTBUSTERS: FROZEN EMPIRE   Ghostbusters franchisen har efter framgången med den senaste delen “Ghostbusters: Afterlife” fått sin fortsättning med filmen “Ghosbusters: Frozen Empire”. Den filmen har jag varit och s...

Av Paul Karlsson - Torsdag 28 mars 15:50

  GODZILLA X KONG: THE NEW EMPIRE   MonsterVerse-franchisen om Godzilla och King Kong har nu fått sin fortsättning med filmen “Godzilla x Kong: The New Empire” som jag nu har varit sett på bio. Jag ska därmed berätta vad jag tyckt...

Av Paul Karlsson - Onsdag 13 mars 18:21

  MAY DECEMBER   Filmen “May December” som fick en Oscarsnominering i kategorin bästa originalmanus har jag nu varit och sett på bio. Jag ska därmed nu berätta med denna recension vad jag tyckte. Men först ska jag berätta lite om ...

Av Paul Karlsson - Torsdag 7 mars 16:23

  DEN SISTA RESAN   Radarparet Filip och Fredrik är högaktuella med en ny film som heter “Den Sista Resan”. Den filmen har jag varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen....

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards