retard-messiah

Direktlänk till inlägg 3 april 2013

BOKRECENSION: FIFTY SHADES FREED

Av Paul Karlsson - 3 april 2013 14:25

FIFTY SHADES FREED


Nu har jag då efter ett litet break i läsandet av sista "Fifty shades of Grey" boken faktiskt även läst ut den tredje och sista boken som har den svenska titeln "Femtio nyanser av frihet". Det var värt mödan att ta sig till slutet. Jag ska nu berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen i boken.


Allt fortsätter där bok 2 slutade. Christian Grey har överlevt en flygkrasch med sin helikopter. Anastasia och Christian har fått reda på att Jack Hyde ligger bakom det attentatet. Efter denna omtumlande händelse bestämde de sig för att gifta sig. Så bok 3 börjar med deras bröllop och smekmånad. Hela deras värld är fylld av passion och glöd. Detta enda tills de kommer hem ifrån smekmånaden och vardagen dyker upp. Då gör Christian Greys kontrollbehov sig väldigt påtagligt. Men de börjar så smått finna en balans där Anastasia ger efter lite för Christians kontrollbehov samtidigt som han får minska på det. Dock är det inte så lätt för Christian då Anastasia ofta är dumdristig och övermodig vad gäller sin egen säkerhet. De omges hela tiden av livvakter pga attentatet Jack Hyde gjorde sig skyldig till. Han fortsätter nämligen med sina försök att på alla sätt skada Christan Grey. Men de finner som sagt en ganska bra balans i detta. Tills det sker en massa omtumlande saker som verkligen var det Anastasia Grey fruktat mest att skulle hända.


Att ta sig tid att läsa ut trilogins sista del visade sig vara värd mödan. Man får svar på alla de frågor som väckts under läsningen av böckerna. Jack Hydes bakgrund får man veta om. Hela bakgrunden till Christian Greys mer kontrollerande drag och hans udda intresse för minst sagt hårt sex. Men det som framför all är fint med berättelsen är just det titeln talar om. Det är att Ana och Christian tillslut finner sig fria. Han lyckas släppa på sitt kontrollbehov. Hon lyckas att acceptera de sidorna hos sin nye make mer och mer. Men transportsträckan dit är ibland ganska seg om den inte är kryddad med väldigt mycket sex. Annars är det bara gräl kring smågrejer som exempelvis att Anastasia fortfarande vill ha sitt efternamn Steele kvar på sin arbetsplats etc. Men då man passerat allt detta i boken så drar spänningen igång. Allting händer efter vartannat och man kan omöjligt lägga ifrån sig boken. Väldigt spännande blir det hela att läsa.


Jag kan starkt rekommendera boken "Femtio nyanser av frihet". Gillar man böcker med passion, erotik och glöd så är det här precis rätt bok. Men att ha läst de andra böckerna först är verkligen nödvändigt för att kunna förstå boken. Den här delen innehåller också de hetaste och mest upphetsande sexscenerna under hela trilogin. Så det härligaste har författarinnan sparat till sist.Historien får alltså en väldigt värdig avslutning.

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paul Karlsson - Torsdag 28 mars 15:50

  GODZILLA X KONG: THE NEW EMPIRE   MonsterVerse-franchisen om Godzilla och King Kong har nu fått sin fortsättning med filmen “Godzilla x Kong: The New Empire” som jag nu har varit sett på bio. Jag ska därmed berätta vad jag tyckt...

Av Paul Karlsson - Onsdag 13 mars 18:21

  MAY DECEMBER   Filmen “May December” som fick en Oscarsnominering i kategorin bästa originalmanus har jag nu varit och sett på bio. Jag ska därmed nu berätta med denna recension vad jag tyckte. Men först ska jag berätta lite om ...

Av Paul Karlsson - Torsdag 7 mars 16:23

  DEN SISTA RESAN   Radarparet Filip och Fredrik är högaktuella med en ny film som heter “Den Sista Resan”. Den filmen har jag varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen....

Av Paul Karlsson - Torsdag 29 feb 16:27

    DUNE PART TWO   Så var den äntligen här! Uppföljaren på Denis Villeneuves mäktiga rymdepos som han briljerade med år 2021 på bioduken. Nu har jag varit och sett uppföljaren “Dune Part Two” på bio och ska med denna recension ...

Av Paul Karlsson - Torsdag 22 feb 17:50

  BOB MARLEY: ONE LOVE   Reggaelegenden Bob Marley har nu fått en egen biopic film med titeln “Bob Marley: One Love”. Den har jag nu varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handl...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Skapa flashcards