retard-messiah

Alla inlägg den 28 mars 2013

Av Paul Karlsson - 28 mars 2013 01:42

THE HOST


Den tidiga kvällen har jag tillbringat i biomörkret. Det var premiär för "Twilight" författarens andra bokfilmatisering. Boken "Genom dina ögon" som fick titeln "The Host" som film har jag nu sett. Mycket var sig likt ifrån "Twilight" trots att detta var en film som mer tillhör science fiction genren. Vad jag tyckte ska jag nu berätta. Men i vanlig ordning ska jag först gå in lite på den grundläggande handlingen i filmen.


På jorden finns inte längre några miljöproblem, ingen hunger, och alla lever i fred och harmoni.  Det lilla problemet är bara att en utomjordisk art har invaderat planeten genom att ta över människornas kroppar och därigenom radera deras minnen. Men det finns fortfarande motståndsgrupper kvar, människor som kämpar emot, och Jared och Melanie är två av dem. Och när Melanie (Saoirse Ronan) blir övertagen av utomjordingen "Wanderer" visar det sig att en del människor är så starka att de klarar av att kämpa emot inifrån, och Melanie kämpar emot starkare än någon tidigare för att skydda de hon älskar.


Jag börjar först med att gå in på vad det var som var likheten med "Twilight". Det handlar även denna gång om en ung kvinna som dras mellan två kärleksintressen. Huvudkaraktären Melanie har som bekant dött och hennes kropp har tagits över av en utomjordisk själ. Därmed har hon två identiteter. Den ena flickan Melanie som finns kvar inuti men även den nya personen hon blivit med den nya själen som kallas för The Wanderer. Det blir en kamp inombords mellan dessa två mentala personer. Först och främst om vad som är det rätta att göra. Vara lojal mot rebellerna eller de andra av den utomjordiska rasen. Och så förstås i sann "Twilight" så blir de båda personligheterna kära i två olika män.

 

Bortsett från detta finns inga likheter med "Twilight" sagan. Det är en facsinerande berättelse om ett futuristisk samhälle där utomjordingar kan ta över våra kroppar och styra våra handlingar. På pappret låter det kanske inte direkt nyskapande. Men det är gjort på ett väldigt vackert sätt och själavadring finns det väldigt få science fiction draman som jag är bekant med. Så för mig var det lite smått nyskapande.


Det är välgjort och rätt snyggt, med skarpa kontraster mellan utomjordingarnas högteknologiska silverhögblanka bilar och helikoptrar och människornas gömställe i en vulkangrotta i öknen i New Mexico, omgivna av fantastiska bergsformationer. Utomdjordingarna känns väldigt känslokallt skildrade på ett sterilt sätt som ger dem trovärdighet. Samt är Melanies/The Wanderers inre konversationer väldigt bra och lättförståeligt skildrade.

 

Jag kan starkt rekommendera filmen "The Host". Historien är fascinerande men lätt att förstå. Både för tonåringar och oss lite äldre. Helt klart en sevärd film.

 

 

 


https://www.discshop.se/filmer/dvd/the_host_import/P163041

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards