retard-messiah

Direktlänk till inlägg 20 mars 2013

FILMRECENSION: OZ THE GREAT AND POWERFUL

Av Paul Karlsson - 20 mars 2013 09:12

OZ THE GREAT AND POWERFUL


Nu har jag äntligen varit och sett filmen om den beryktade handlingen som utspelade sig före allt som hände i den tidlösa klassikern "Trollkarlen från Oz". I registolen sitter ingen mindre än Sam Raimi. Mannen som har tre framgångsrika Spindelmannen filmer med sig i bagaget. Snygga visuella världar men brist på magi säger de kräsna fimkritikerna som ska föreställa kultiverat kompetenta. Vad säger jag som tycker liter mer som en i den vanliga skaran människor. Det ska jag nu i denna filmrecension berätta. Jag tänker bara kortfattat berätta om handlingen.


Den är inte så komplicerad. Alla generationer har förmodligen sin egna upplevelse fyllde med minnen av just klassikern "Trollkarlen från Oz". Jag likaså. Detta är historien om hur det börjar. I filmen "Oz The Great And Powerful" tas vi med till ett svartvitt Kansas i filmens inledning. Där får vi följa bluffmakaren Oz (James Franco) som är huvudpersonen i ett omkringresande trollerisällskap. Han bedrar kvinnor och de åskådare som tittar på hans shower. Oz vill mer. Han vill bli stor och kraftfull som titeln säger. Han refererar till de personer han tycker är magiker i hans ögon. Thomas Alva Edison som bla uppfann glödlampan. Han vill göra stordåd och bli känd. Ett vanligt liv som farmare är inte hans grej. När han har lurat för många i sin omgivning får han med hjälp av en en varmluftsballong fly. Han råkar ut för en tornado och vaknar därefter upp i det färgglada landet OZ. Den svartvita filmen blir fylld av färger precis som i originalet. Frågan som ställs är om OZ kan uträtta stordåd i denna värld istället? För folket i OZ har drabbats av en ondskefull häxa. Problemet ligger bara i att de inte vet vilken av landet Oz tre häxor som är den goda eller onda. Ödet ligger i Oz händer om han är bedragare eller trollkarl. Hans lojalitet sätts på prov.


Detta är en visuell upplevelse med några av de bästa 3D-effekter jag någonsin har sett på bio. Sam Raimis bildspråk och sagoberättande imponerar. Jag tycker verkligen inte att magin uteblir. Det är magi från första början. till och med bildformatet överraskar då det är svartvitt och Sam Raimi har valt att bara använda en lite del i mitten av bioduken. Man får intrycket av att man tittar in i ett gammalt tittskåp. Sedan vidgas bilden då man tas med till den färggladare världen OZ. Dessutom får man ta del av många färgstarka karaktärer. De tre häxorna som spelas av Mila Kunis, Rachel Weisz och Michelle Williams är väldigt bra i sina roller. De ger upphov till frågeställningen vem som egentligen är den onda häxan och om någon av dem är god. För den filmvane är detta inte så svårt att lista ut. Man vill veta vem som kan vara den som blir grön och ondskefull som i den klassiska sagan. Det finns också många roliga mindre karaktärer som är viktiga. Exempelvis den flygande apan Finley som faktiskt är god och blir trollkarlen Oz hjälpreda. Hans röst görs av Zach Braff och det gör automatiskt att det finns en humor karaktär i gänget. En sockersöt porslinsdocka följer också med på färden och står för det gulliga och oskuldsfulla. James Franco imponerar också i huvudrollen som den lurige men kanske trollerikunnige Oz.


Filmen är helt klart sevärd för den som gillar fantasy filmer där det goda försöker övervinna det onda. Det är ingen musikal som den andra filmen. Men en fröjd för ögat. Lite läskigt i slutet blir det kanske för de minsta barnen eftersom historian är ganska vuxen på sina ställen. Men jag kan starkt rekommendera den här filmen. En fyra av fem möjliga ger jag "Oz The Great And Powerful" i betyg.

 

 

 

 

 

https://www.discshop.se/filmer/dvd/oz_the_great_and_powerful_import/P142135

 

 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paul Karlsson - Onsdag 17 april 15:57

  BACK TO BLACK   Artisten och ikonen Amy Winehouse har nu fått sin historia berättad i filmen “Back To Black" som jag har var på bio och sett. Jag ska därmed berätta vad jag tyckte i denna recension. Men först lite om handlingen. Fil...

Av Paul Karlsson - Torsdag 4 april 18:31

  GHOSTBUSTERS: FROZEN EMPIRE   Ghostbusters franchisen har efter framgången med den senaste delen “Ghostbusters: Afterlife” fått sin fortsättning med filmen “Ghosbusters: Frozen Empire”. Den filmen har jag varit och s...

Av Paul Karlsson - Torsdag 28 mars 15:50

  GODZILLA X KONG: THE NEW EMPIRE   MonsterVerse-franchisen om Godzilla och King Kong har nu fått sin fortsättning med filmen “Godzilla x Kong: The New Empire” som jag nu har varit sett på bio. Jag ska därmed berätta vad jag tyckt...

Av Paul Karlsson - Onsdag 13 mars 18:21

  MAY DECEMBER   Filmen “May December” som fick en Oscarsnominering i kategorin bästa originalmanus har jag nu varit och sett på bio. Jag ska därmed nu berätta med denna recension vad jag tyckte. Men först ska jag berätta lite om ...

Av Paul Karlsson - Torsdag 7 mars 16:23

  DEN SISTA RESAN   Radarparet Filip och Fredrik är högaktuella med en ny film som heter “Den Sista Resan”. Den filmen har jag varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen....

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards