retard-messiah

Alla inlägg den 20 februari 2013

Av Paul Karlsson - 20 februari 2013 16:08

BEAUTIFUL CREATURES


Nu har jag varit och sett filmen "Beautiful Creatures". Den första delen i en filmserie som förmodligen kommer att leda till en lika stor hype som "Twilight". Nu ska jag med denna filmrecension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen.


Ethan Wate (Alden Ehrenreich) drömmer mardrömmar om en flicka som han aldrig har träffat. När Lena Duchannes (Alice Englert) flyttar till hans lilla stad Gatlin, dras Ethan oförklarligt till henne. Han beslutar sig för att ta reda på varför det finns ett band dem emellan. Det visar att Lena bär på magiska krafter och är en besvärjare. Ethan dras in i en värld han är helt obekant med och står inför sitt livs svåraste beslut. Ska han trots motstridigheterna som finns med hans livs stora kärlek vidareutveckla den relationen eller ge upp kärleken och gå vidare med sitt liv?

Filmen var kanske inte direkt nyskapande i sin genre. Många liknande filmer har gjorts. Men vinklingen var väldigt intressant att det denna gång istället för som i "Twilight" och liknande filmer nu är tjejen som har övernaturliga krafter istället för killen. Och hela filmen har vackra fäger och är väldigt fin scenografiskt. Kläderna och den smått gotiska stämningen förstärker filmen också. Dessutom bjuder filmen på en lagom portion humor som kanske "Twilight" kunde ha mått bra av att ha mer av.


Många begåvade filmgiganter som tex Emma Thompson och Jeremy Irons dyker upp i biroller som de gestaltar på ett genialiskt sätt. Och att Alice Englert som gör huvudrollen är väldigt vacker på ett oskuldsfullt och gotiskt sätt gör bara filmupplevelsen ännu trevligare.


Jag kan starkt rekommendera filmen för personer som gillar romantiska ungdomsfilmer med övernaturliga inslag. Som en sådan film är den ett väldigt sött och charmigt bidrag i genren. Jag vet inte huruvida filmen är lika bra som boken eftersom jag inte har hunnit med att läsa den än. Men jag gillade filmen utifrån att inte ha läst boken.

 

 

 


https://www.discshop.se/filmer/dvd/beautiful_creatures_import/P157220

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards