retard-messiah

Direktlänk till inlägg 10 februari 2013

FILMRECENSION: HITCHCOCK

Av Paul Karlsson - 10 februari 2013 12:28

HITCHCOCK


Nu har jag varit och sett den intressanta biografin om Alfred Hitchcock och den kämpiga inspelningen av film "Psycho". Så nu ska jag tala om vad jag tyckte om filmen.


I centrum står kärlekshistorien mellan en av världens mest inflytelserika regissörer Alfred Hitchcock (Anthony Hopkins) och hans fru Alma Reville (Helen Mirren). En relation som ställs på prov under inspelningen av en av Hitchcocks mest kända filmer "Psycho".


Filmen "Hitchcock" blir alltså en intressant resa där man får följa en excentrisk filmskapare som har en nyskapande idé som kan förändra allt inom filmindustrin. Ingen vågar tro på projektet eftersom historien om en minst sagt oacceptabel mördare och en avklädd duschscen låter för magstarkt för att något filmbolag ska våga stå för filmen. Men Hitchcock kämpar bara vidare för det han tror på. Vid hans sida står hans fru Alma och stöttar honom genom att även hjälpa honom med klippning och annat när det blir för mycket motgångar för att han ska klara det själv.

Hitchcock är väldigt övertygande spelad av Anthony Hopskins. Han har utseendet på grund av väldigt skicklig make up, den säregna hållningen och samt en röst som påminner om originalet. Likaså gör Helen Mirren ett väldigt färgstarkt och kärleksfullt porträtt av Hitchcocks fru Alma.


Scarlett Johansson gör även en väldigt övertygande gestaltning av filmstjärnan Janet Leigh som får utstå en hel del under inspelningen. Allra helst med tanke på den där duschscenen som ständigt skapar kaos under inspelningen. Men intressantast är att ta del av den konstiga relation Hitchcock har till de blonda vackra skådespelerskor han väljer att ha med i sina filmer. På något sätt känner de där kvinnorna någon form av kärlek till Hitchcock och en stor tillit till honom som filmskapare. Men utöver det får man av vissa känslan av att de tycker att Hitchcock är en läskig gubbe som smyger omkring i hörnen och försöker ha kontroll över allting.


Sammfattningsvis så är den här filmen en väldigt intressant historia där man tas in bakom kulisserna på en av historiens mest skandalomsusade filmer. Filmberättandet gör det hela lekfullt och spännande skildrat. Skådespelarna i filmen är väldigt begåvade och man går ifrån biografen med en feel good känsla. För en detalj noggrann filmvetare så kanske det kan finnas historiska missar. Men de lade inte jag märke till.


Jag ger filmen väldigt högt betyg.

 

 

 


https://www.discshop.se/filmer/dvd/hitchcock/P110497

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paul Karlsson - Onsdag 17 april 15:57

  BACK TO BLACK   Artisten och ikonen Amy Winehouse har nu fått sin historia berättad i filmen “Back To Black" som jag har var på bio och sett. Jag ska därmed berätta vad jag tyckte i denna recension. Men först lite om handlingen. Fil...

Av Paul Karlsson - Torsdag 4 april 18:31

  GHOSTBUSTERS: FROZEN EMPIRE   Ghostbusters franchisen har efter framgången med den senaste delen “Ghostbusters: Afterlife” fått sin fortsättning med filmen “Ghosbusters: Frozen Empire”. Den filmen har jag varit och s...

Av Paul Karlsson - Torsdag 28 mars 15:50

  GODZILLA X KONG: THE NEW EMPIRE   MonsterVerse-franchisen om Godzilla och King Kong har nu fått sin fortsättning med filmen “Godzilla x Kong: The New Empire” som jag nu har varit sett på bio. Jag ska därmed berätta vad jag tyckt...

Av Paul Karlsson - Onsdag 13 mars 18:21

  MAY DECEMBER   Filmen “May December” som fick en Oscarsnominering i kategorin bästa originalmanus har jag nu varit och sett på bio. Jag ska därmed nu berätta med denna recension vad jag tyckte. Men först ska jag berätta lite om ...

Av Paul Karlsson - Torsdag 7 mars 16:23

  DEN SISTA RESAN   Radarparet Filip och Fredrik är högaktuella med en ny film som heter “Den Sista Resan”. Den filmen har jag varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen....

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards