retard-messiah

Direktlänk till inlägg 17 december 2012

FILMRECENSION: THE HOBBIT: AN UNEXPECTED JOURNEY

Av Paul Karlsson - 17 december 2012 22:37

THE HOBBIT: AN UNEXPECTED JOURNEY


Nu har jag då äntligen fått se "The Hobbit" på bio. En av mig årets mest efterlängtade filmer. Så nu ska jag med denna recension tala om lite vad jag tyckte om filmen.

I första filmen får man följa Bilbo Baggins då han ger sig ut på en resa för att återkräva dvärgarnas kungadöme Erebor som för länge sedan erövrades av draken Smaug.

Under resans gång korsas Bilbos väg av trollkarlen Gandalf Grå och plötsligt ingår Bilbo i en grupp bestående av tretton dvärgar som leds av den legendariska krigaren Thorin Oakenshield.
Vägen mot dvärgarnas rike går via vildmarken, genom områden där orcher och troll härjar fritt. Målet för resan är Ensamma berget men först måste de ta sig igenom dvärgarnas tunnlar och det är här Bilbo träffar den varelse som kommer att påverka resten av hans liv - Gollum. Ensam med Gollum vid stranden av en underjordisk sjö upptäcker den intet ont anande Bilbo inom sig både ett mod och en falskhet han inte kände till själv. Det är också nu Gollums skatt, ringen som besitter en oväntad kraft och makt, hamnar i Bilbos ägo. En enkel guldring som bestämmer Midgårds öde på ett sätt som Bilbo inte ens kan föreställa sig i sin livligaste fantasi ...


På ett snyggt sätt inleds filmen med scener där en äldre Bilbo Baggins återberättar om sin äventyr. Scener där även Frodo medverkar. Detta gör att historien på ett effektivt sätt knyts samman med den den förra trilogin. Efter det dras man in i Bilbos historia där Martin Freeman på ett väldigt färgstarkt och bra sätt gestaltar en yngre Bilbo. Väldigt mycket humor bjuds det på då Gandalf och alla 13 dvärgarna knackar på hos Bilbo som motvilligt släpper in dem och bjuder dem på en måltid innan de drar ut på sin resa. Lite småsegt är det innan de väl begett sig iväg. Men sedan när väl handlingen dragit igång på allvar så rullar det på, blir spännande och mäktigt på sina ställen. Man får bekanta sig med en del nya karaktärer och en del gamla. Gollum scenerna är helt klart det bästa i hela filmen. Och en hel del mäktiga scener som innefattar strider med orcher och troll bjuds det på. Och imponernade 3D-effekter får man ta del av i hela filmen. Den levde upp till alla mina förväntningar. Och nu längtar jag bara efter att se fortsättningen nästa år.


Jag kan starkt rekommendera filmen. Förutom att den här historien är lite mindre mörk och mer barnvänlig så har den precis samma känsla som de tidigare filmerna.

 

 

 


https://www.discshop.se/filmer/dvd/the_hobbit_an_unexpected_journey_import/P160667

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paul Karlsson - Torsdag 28 mars 15:50

  GODZILLA X KONG: THE NEW EMPIRE   MonsterVerse-franchisen om Godzilla och King Kong har nu fått sin fortsättning med filmen “Godzilla x Kong: The New Empire” som jag nu har varit sett på bio. Jag ska därmed berätta vad jag tyckt...

Av Paul Karlsson - Onsdag 13 mars 18:21

  MAY DECEMBER   Filmen “May December” som fick en Oscarsnominering i kategorin bästa originalmanus har jag nu varit och sett på bio. Jag ska därmed nu berätta med denna recension vad jag tyckte. Men först ska jag berätta lite om ...

Av Paul Karlsson - Torsdag 7 mars 16:23

  DEN SISTA RESAN   Radarparet Filip och Fredrik är högaktuella med en ny film som heter “Den Sista Resan”. Den filmen har jag varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen....

Av Paul Karlsson - Torsdag 29 feb 16:27

    DUNE PART TWO   Så var den äntligen här! Uppföljaren på Denis Villeneuves mäktiga rymdepos som han briljerade med år 2021 på bioduken. Nu har jag varit och sett uppföljaren “Dune Part Two” på bio och ska med denna recension ...

Av Paul Karlsson - Torsdag 22 feb 17:50

  BOB MARLEY: ONE LOVE   Reggaelegenden Bob Marley har nu fått en egen biopic film med titeln “Bob Marley: One Love”. Den har jag nu varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handl...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Skapa flashcards