retard-messiah

Direktlänk till inlägg 12 december 2012

FILMRECENSION: MEN IN BLACK 3

Av Paul Karlsson - 12 december 2012 04:51

MEN IN BLACK 3

 

Jag hade inte råd att se "Men In Black 3" på bio och nu passande nog så hade de julkampanj på discshop så att filmen bara kostade 99 kr på dvd. Så nu ska jag med denna recension berätta lite vad jag tyckte om filmen. Men först lite om filmen handling.


Agenterna J och K är tillbaka!
J har sett många oförklarliga saker under sina 15 år med Men in Black men inget, inte ens aliens, gör honom så förvirrad som hans föraktfulla, tystlåtna partner. Men när K´s liv och planetens öde står på spel, måste Agent J resa tillbaka i tiden för att ställa allt till rätta. J upptäcker att det finns hemligheter i universum som K aldrig har berättat om, hemligheter som uppdagas när han slår sig ihop med den unge Agent K för att rädda sin partner, agentfirman och framtiden för mänskligheten.


Jag blev väldigt positivt överraskad av denna science fiction komedi. Jag har växt upp med de två första filmerna som börjades på när jag var tonåring. Så jag trodde mig veta vad jag hade att förvänta mig. Ett omaka par som bekämpar utomjordingar för att rädda vår planet från yttre hot. En kaxig Will Smith med fyndiga repliker och en butter Tommy Lee Jones som motspelare.


Men den oväntade twisten att tredje filmen också är en tidsrese film är ett väldigt smart drag. Den ger djup åt karaktärerna. Framför allt Tommy Lee Jones karaktär får en förklaring varför han är så tyst och butter. Det blir en intressant kontrast mellan modern tid och år 1969 som är det år Will Smiths MIB agent får åka tillbaka till för att ändra på ödets gång i det förflutna. I den tidsera man dras tillbaka till finns det många historiska referenser också. Man tas med till "The Factory" där Andy Warhols karaktäristiska drag får en väldigt humoristisk förklaring.

Samt första uppskjutet av Apollo då människor vandrar på månen för första gången får en viktig roll i filmen. Josh Brolin som den unga versionen Tommy Lee Jones karaktär visar sig vara ett klockrent val. Han gör ingen karikatyr eller försöker på något överdrivet sätt imitera Tommy Lee Jones. Ändå känns det verklig som att han är en yngre förlaga av agent J.


Slutet sätter inte stopp för fler uppföljare. Men ändå känns det som att historien flätas ihop till en trilogi då man får förklaringar till personernas bakgrund och förklaringar till vilka de verkligen är.

Alltså får man vad man förväntar och lite till. Ingredienserna av den humor som fanns i de bägge första filmerna finns där, en superskurk från yttre rymden finns och hel del av problematiken som uppstår mellan den riktiga världen och den hemliga MIB världen. Men man får denna gång en science fiction komedi med mer djup än de andra 2 filmerna i serien. Kul dessutom att det blev samma regissör som gjorde alla 3 filmerna. Det kanske är därför den röda tråden mellan alla filmerna blir så påtaglig.


Jag kan starkt rekommendera "Men In Black 3" som faktiskt enligt min åsikt är den bästa filmen i denna serie.

 

 

 


https://www.discshop.se/filmer/dvd/men_in_black_3/P100405

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paul Karlsson - Onsdag 17 april 15:57

  BACK TO BLACK   Artisten och ikonen Amy Winehouse har nu fått sin historia berättad i filmen “Back To Black" som jag har var på bio och sett. Jag ska därmed berätta vad jag tyckte i denna recension. Men först lite om handlingen. Fil...

Av Paul Karlsson - Torsdag 4 april 18:31

  GHOSTBUSTERS: FROZEN EMPIRE   Ghostbusters franchisen har efter framgången med den senaste delen “Ghostbusters: Afterlife” fått sin fortsättning med filmen “Ghosbusters: Frozen Empire”. Den filmen har jag varit och s...

Av Paul Karlsson - Torsdag 28 mars 15:50

  GODZILLA X KONG: THE NEW EMPIRE   MonsterVerse-franchisen om Godzilla och King Kong har nu fått sin fortsättning med filmen “Godzilla x Kong: The New Empire” som jag nu har varit sett på bio. Jag ska därmed berätta vad jag tyckt...

Av Paul Karlsson - Onsdag 13 mars 18:21

  MAY DECEMBER   Filmen “May December” som fick en Oscarsnominering i kategorin bästa originalmanus har jag nu varit och sett på bio. Jag ska därmed nu berätta med denna recension vad jag tyckte. Men först ska jag berätta lite om ...

Av Paul Karlsson - Torsdag 7 mars 16:23

  DEN SISTA RESAN   Radarparet Filip och Fredrik är högaktuella med en ny film som heter “Den Sista Resan”. Den filmen har jag varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen....

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards