retard-messiah

Alla inlägg den 26 november 2012

Av Paul Karlsson - 26 november 2012 17:39

ON THE ROAD


Jag har nu sett filmen "On the road" två gånger. Jag tycker att den är en sådan film man behöver se två gånger för att få en fullvärdig uppfattning. Så därför ska jag nu efter att ha sett filmen två gånger med denna recension berätta vad jag tyckte.


I filmen får man följa Sal Paradise som följer med sin vän och hjälte Dean Moriarty på en livsomvandlande resa genom USA. Fast besluten att undvika ett trist och förbestämt liv, törstande efter den ultimata friheten och de stora äventyren upptäcker de allt deras värld har att erbjuda. Och slutligen, sig själva.

Jag hade väldigt höga förväntningar på denna filmatisering av Jack Keroacs kända generationsroman som har blivit en oförglömlig klassiker bland många läsare. Många som upplevt 50-talet kan nog uppleva filmen som ett väldigt nostalgiskt tidsdokument. Själv kan jag inte relatera så mycket till just den tidsepoken eftersom jag inte var född då. Filmens problem blir just att regissören Walter Salles just fastnat för att bara skapa en nostalgikänsla. Det hela blir därför segt och historien blir ganska seg och intetsägande.


En del minnesvärda scener gör ibland att att intresset tänds under filmens gång. Men det dör lika snabbt igen pga hur långsamt och trist historien rullar på. Temat människors sökande efter frihetskänsla är ett intressant tema till en början men att historien bara rullar på om och om igen utan något stopp gör att man sitter och skruvar på sig och undrar när filmen ska ta slut.


Det finns dock en del positiva saker att säga om filmen. Scenerna då Viggo Mortensen dyker upp som karaktären Old Bull Lee är riktigt bra. Den rollen gestaltar Viggo på ett färgstarkt och roligt sätt. Även Amy Adams som hans fru glänser i sin roll. Sam Riley däremot gör sin roll som Sal med anonymitet och lite brist på karisma. Någon färgstarkare skådis borde ha valts till just den karaktären. Kristen Stewart och Kirsten Dunst sköter sig bra i de roller de tilldelats.


Filmen får en svag trea av mig. På gränsen till bara en tvåa av fem möjliga. Helt värdelös är inte filmen. Den har sina fina stunder. Så därför kan jag rekommendera den om man har tålamod att sitta och titta på en film som ibland går på tomgång. Det är möjligt att "On the road" kanske också blir bättre om man läst boken och har en starkare relation till historien. Det har jag tyvärr inte gjort.

 

 

 

 

https://www.discshop.se/filmer/dvd/on_the_road/P101489


Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Skapa flashcards