retard-messiah

Alla inlägg den 8 november 2012

Av Paul Karlsson - 8 november 2012 05:23

FIFTY SHADES OF GREY


Så var då äntligen första delen i E.L James trilogi om sexuellt maktspel utläst. Nu ska jag med denna recension skriva lite om vad jag tyckte om boken. Men föst ska jag berätta lite om vad boken handlar om för de som mot all förmodan har lyckats missa det.

"Femtio nyanser av honom" som första boken heter på svenska handlar om den oskuldsfulla litteraturstudenten Anastasia Steele som hoppar in istället för sin rumskamrat då den rika och framgångsrika vd:n Christian Grey ska intervjuas till en studenttidning. Anastasia vet inte vad det är för känslor den mystiska Mr. Grey väcker hos henne. Men från deras första möte har hon en dragningskraft till honom som inte går att motstå. Detta trots att en varningsklocka ringer och att hennes rumskamrat varnar henne. Dessutom varnar Christan Grey själv henne genom att säga att hon bör hålla sig borta från honom. Det visar sig att han bär på mörka hemligheter som innefattar något i hennes ögon väldigt konstiga sexuella böjelser som bygger på kvinnlig underkastelse. Dessutom är han ett riktigt kontroll freak. Det hela blir inte heller bättre genom att Christan har samma dragningskraft till Miss Steele. Anastasia ställs nu alltså inför sitt livs största val. Ska hon gå vidare med relationen som hon har svårt att säga nej till eller bör hon lyssna på varningarna från sina vänner och sitt undermedvetna?

Jag gillade verkligen boken. Storyn känns inte helt obekant. Det är som en mer vuxen version av "Twilight" böckerna. En oskuldsfull kvinna som aldrig upplevt kärlek och förälskelse som faller för en farlig man. Skillnaden är bara den att här finns inget övernaturligt om varulvar och vampyrer. Istället bygger man på med det sexuella temat som saknades i "Twilight" böckerna. Men historien är liknande uppbyggd. Storyn utformas som en långt utdragen orgasm. 100 sidor in i boken så handlar det om åtrå och sexuell väntan för bokens huvudperson. När förspelet sedan är passerat och bokens klimax är nådd så görs det i princip inte annat än att knullas i boken. Det är bara några sidor däremellan som laddar inför varje samlag. Väldigt detaljerat, snuskigt men också romantiskt är sexscenerna beskrivna. Det märks att det är en kvinna som har skrivit boken.

Det enda man kan klaga lite på är karaktären Christian Grey. Han är lite väl stereotyp och för att heta Grey i efternamn så saknas det verkligen en gråskala i hans karaktärsdrag. Titelns syftar förvisso på nyanserna i hans förstörda psyke. Just vad som ligger till grund för de 50 gråa nyanserna kanske man får svar på i någon av de efterföljande 2 böckerna.

Men vad jag menar är att det inte finns något mellanting för Christian Grey vad gäller hans udda sexuella intressen.
Antingen köper man hela paketet eller får man inget alls. Om jag ska utgå från mig själv som blev lite nyfiken på vissa bondage grejer och annat efter att ha läst boken så tycker jag att Grey är lite väl kompromisslös. Jag skulle bara intressera mig av sådana där skumma sexgrejer om min partner skulle dela samma intresse. Så på så vis är Christian Grey ganska endimensionell. Men det kanske utvecklas i de andra två böckerna som sagt.. Anastasia Steele och många andra karaktärer fattar man tycker för direkt däremot.

Jag kan starkt rekommendera boken. När man börjat läsa den är den svår att lägga ifrån sig. Inte enbart för att man är nyfiken på de eggande sexscener som det talats om mycket i hypen kring böckerna. Man är även nyfiken på hur det ska sluta för det här ganska osannolika kärleksparet. Och när man läst sista sidan i "Femtio nyanser av honom" så längtar man verkligen efter att läsa bok 2.

 

 

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards