retard-messiah

Direktlänk till inlägg 6 november 2012

FILMRECENSION: A DANGEROUS METHOD

Av Paul Karlsson - 6 november 2012 03:53

A DANGEROUS METHOD

 

David Croneberg historiska dram om två av de kändaste filosoferna inom psykologi har jag velat se väldigt länge. Och nu fick jag chansen då den äntligen släpptes på dvd.

"A Dangerous Method" handlar om två av världens mest intelligenta, men kanske också mest kontroversiella män, Carl Jung (Michael Fassbender) och Sigmund Freud (Viggo Mortensen), har en intensiv och turbulent relation som leder fram till psykoanalysens födelse. Deras gemensamma nämnare blir den djupt störda, men också intelligenta och vackra Sabina Spielrein (Keira Knightly) som både enar och splittrar dem.

 

Förväntningarna var för mig stora på den här filmen. Sigmund Freuds teorier kring sexualitet, kvinnors underkastelse och psykoanalys är något som alltid har fascinerat mig även om jag inte tror på alla hans konstiga teorier. Carl Jung har jag inte lagt så mycket av hans arbete på minnet. Här är de en 50-årig Freud vi får möta och en Jung i början av sin karriär på ett sjukhus där han med vissa av Frueds metoder behandlar till mestadels kvinnliga patienter.

 

Alltså en del av dessa tänkares liv som man inte känner till så mycket om. Hur det hela med psykoanalysen började är vad denna film vill förmedla. Och det gör den på ett ibland småsegt sätt. Mycket kostymklädda farbröder i långa samtals scener är den större delen av filmen ingredienser. Det som lyfter filmen är bra skådespeleri och de scener där de psykologiska experimenten utförs.

 

Viggo Mortensen som var huvudanledningen till att jag var nyfiken på den här filmen spelar Freud bra. Men han överraskar inte direkt i rollen. Mest går han omkring med en cigarr i mungipan och ser fundersam ut. Michael Fassbender som Jung övertygar men karaktären är ganska färglös. Han vandrar omkring med sina teorier som han brinner för att bepröva då han ser Freud som sin stora mentor. Detta samtidigt som han kämpa med den sexuella frustration han bär inombords. Keira Knightly är den skådis som är filmens stora stjärna. Hon gestaltar väldigt färgstarkt patienten och kvinnan som blir materialet för Freuds och Jungs triangeldrama.

En bra och tankeväckande film och psykologi som kan rekommenderas. Men småsegt är det som sagt ibland. Inget mästerverk från David Croneberg. Men sevärd är filmen helt klart.

 

 

 


https://www.discshop.se/filmer/dvd/a_dangerous_method_import/P99518

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paul Karlsson - Onsdag 17 april 15:57

  BACK TO BLACK   Artisten och ikonen Amy Winehouse har nu fått sin historia berättad i filmen “Back To Black" som jag har var på bio och sett. Jag ska därmed berätta vad jag tyckte i denna recension. Men först lite om handlingen. Fil...

Av Paul Karlsson - Torsdag 4 april 18:31

  GHOSTBUSTERS: FROZEN EMPIRE   Ghostbusters franchisen har efter framgången med den senaste delen “Ghostbusters: Afterlife” fått sin fortsättning med filmen “Ghosbusters: Frozen Empire”. Den filmen har jag varit och s...

Av Paul Karlsson - Torsdag 28 mars 15:50

  GODZILLA X KONG: THE NEW EMPIRE   MonsterVerse-franchisen om Godzilla och King Kong har nu fått sin fortsättning med filmen “Godzilla x Kong: The New Empire” som jag nu har varit sett på bio. Jag ska därmed berätta vad jag tyckt...

Av Paul Karlsson - Onsdag 13 mars 18:21

  MAY DECEMBER   Filmen “May December” som fick en Oscarsnominering i kategorin bästa originalmanus har jag nu varit och sett på bio. Jag ska därmed nu berätta med denna recension vad jag tyckte. Men först ska jag berätta lite om ...

Av Paul Karlsson - Torsdag 7 mars 16:23

  DEN SISTA RESAN   Radarparet Filip och Fredrik är högaktuella med en ny film som heter “Den Sista Resan”. Den filmen har jag varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen....

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards