retard-messiah

Direktlänk till inlägg 7 oktober 2012

FILMRECENSION: TERRA NOVA

Av Paul Karlsson - 7 oktober 2012 04:18

TERRA NOVA

 

Nu har jag då äntligen fått se "Terra Nova". Den där serien som enligt rykten skulle vara någon slags blandning mellan "Lost" och "Jurassic Park". Det sista avsnittet har jag precis sett så nu ska jag berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen i serien.

Året är 2149 och mänskligheten befinner sig i ett utdöende sista skede. De som lyckas undkomma får möjligheten att resa 85 miljoner år tillbaka i tiden, till utposten Terra Nova. För familjen Shannon är det en chans att återförenas och börja om. Väl på plats möter de gigantiska, köttätande dinosaurier och mystiska krafter samverkar för att förgöra hela experimentet - och alla involverade i det!

Det var lite grundläggande om "Terra Novas" handling utan att avslöja för mycket om intrigen. Det visade sig att serien hade mer likheter i så fall med "Jurassic Park" än med "Lost". För till skillnad från "Lost" så har manusförfattarna inte gått mot riktningen att man inte ska begripa något. "Terra Nova" är inte direkt komplicerad. Budskapet är enkelt. Människan får en chans att bygga upp en ny värld i en annan tid för att inte göra samma misstag igen. Och även lära sig att bekämpa sådana motgångar som återvänder från deras förflutna/framtid.

Oväntat snygga effekter som förvisso ibland syns att de är datagjorda ibland. Men de världar man får möta i serien "Terra Nova" är väldigt vackra. Den futuristiska och förfallna världen i kontrast med den tropiska urtidsvärlden kanske inte är nyskapande. Men allt är visuellt vackert att titta på. Intrigen och spänningen håller i sig i hela serien fram till den spännande upplösningen.

"Terra Nova" kan starkt rekommenderas om man vill se en välgjord och spännande science fiction historia om människor som möter en värld som är olik den vi själva lever i.

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paul Karlsson - Onsdag 17 april 15:57

  BACK TO BLACK   Artisten och ikonen Amy Winehouse har nu fått sin historia berättad i filmen “Back To Black" som jag har var på bio och sett. Jag ska därmed berätta vad jag tyckte i denna recension. Men först lite om handlingen. Fil...

Av Paul Karlsson - Torsdag 4 april 18:31

  GHOSTBUSTERS: FROZEN EMPIRE   Ghostbusters franchisen har efter framgången med den senaste delen “Ghostbusters: Afterlife” fått sin fortsättning med filmen “Ghosbusters: Frozen Empire”. Den filmen har jag varit och s...

Av Paul Karlsson - Torsdag 28 mars 15:50

  GODZILLA X KONG: THE NEW EMPIRE   MonsterVerse-franchisen om Godzilla och King Kong har nu fått sin fortsättning med filmen “Godzilla x Kong: The New Empire” som jag nu har varit sett på bio. Jag ska därmed berätta vad jag tyckt...

Av Paul Karlsson - Onsdag 13 mars 18:21

  MAY DECEMBER   Filmen “May December” som fick en Oscarsnominering i kategorin bästa originalmanus har jag nu varit och sett på bio. Jag ska därmed nu berätta med denna recension vad jag tyckte. Men först ska jag berätta lite om ...

Av Paul Karlsson - Torsdag 7 mars 16:23

  DEN SISTA RESAN   Radarparet Filip och Fredrik är högaktuella med en ny film som heter “Den Sista Resan”. Den filmen har jag varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen....

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards