retard-messiah

Direktlänk till inlägg 5 juli 2012

FILMRECENSION: THE AMAZING SPIDER-MAN

Av Paul Karlsson - 5 juli 2012 08:08

THE AMAZING SPIDER-MAN

 

Så har jag nu då varit och sett rebooten som jag var så kritiskt till. Jag bara hatade tanken att inte Sam Raimi skulle få fortsätta att göra fler uppföljaren. En "Spider-Man 4" var nämligen väldigt nära. Rollerna tillsatta. Tobey Maguire och Kirsten Dunst hade skrivit kontrakt på två filmer till. John Malkovich var klar för att spela skurken Vulture. Men så blev det inte. Filmbolaget Sony Pictures ville inte ge Sam Raimi den miljard han ville har för att genomföra en fjärde film. Så Raimi blev arg och lämnade projektet. Skådisarna likaså eftersom de inte ville göra en film med en annan regissör. Filmbolaget bestämde sig istället för att börja om historien från början med nya skådisar och en handling som har mer likheter med händelseförloppen i serietidningen.

I den här berättelsen får vi följa Peter Parker, en utstött high school student som som blev övergiven av sina föräldrar som liten, och uppfostrad av sin farbror Ben och faster May. Som de flesta tonåringar försöker Peter att komma underfund med vem han är och hur han blev den han är idag. Peter blir också förälskad för första gången, i skolkamraten Gwen Stacy, och tillsammans kämpar de med kärleken, förpliktelser och hemligheter. När Peter upptäcker en mystisk väska som har tillhört hans pappa påbörjas ett sökande efter att förstå sig på hans pappas försvinnande och det leder honom till ett laboratorium på Oscorp och Dr. Curt Connor, hans pappas forna kompanjon. När Spider-Man kolliderar med Connors alter ego, The Lizard, måste Peter göra livsavgörande val och använda sina krafter för att skapa sitt eget öde och bli en hjälte.

Trots den agression och kritik jag hyste mot projektet pga det sätt som filmbolaget hade behandlat Sam Raimi så måste jag säga att jag var nöjd. Det var intressant att följa berättelsen som den blev berättad i serien. Gwen Stacy (Emma Stone) var där Peter Parkers (Adrew Garfield) första kärlek och inte Mary Jane som i Sam Raimis version. Gwen gestaltas jättebra av Emma Stone. Lite vemodigt känns det klart för oss som vet hur det kommer att sluta för henne. Och lite konstigt känns det även att få händelser från Raimis film återberättade. Som Uncle Bens död tex. Men som sagt så kan man köpa det pga den intressant vinklingen av historien.

Anledningen till att jag var åtminstone lite peppad inför filmen var att äntligen skulle man få se skurken The Lizard på bioduken. Jag har väntat på det enda sen Sam Raimi började spela in sina "Spider-Man" filmer. I hans filmer fanns det hintar att den karaktären skulle dyka upp i en senare uppföljare. Men så blev det inte. Jag var dock nöjd med hur karaktären framställdes lysande spelad av Rhys Ifans som professorns som vill återskapa en ny arm av den stumpen han har kvar. Detta genom att med reptil-DNA försöka att få den att växa ut likt svansen på vissa ödlor. Något går då naturligtvis fel och han förvandlas till en stor muterad ödla istället. Det enda jag inte tycker om är att huvudformen inte riktigt stämmer överens med hur karaktären ser ut i serietidningarna. Ansiktet är mycket plattare. Förmodligen för att han ska se mer ut som en människa än en ödla. Men det funkar relativt bra ändå. Förvandlingen ser väldigt trovärdig ut också.

Andrew Garfield sköter sig också bra i huvudrollen. Lite snyggare än Tobey Maguire är han förstås. Men han lyckas framstå som en lika osäker men inte riktigt lika töntig tonåring. Konflikten som föds inom honom är intressant. Man får mer djup i historien då man får veta att det inte är en självklarhet att Peter Parker skulle just bli en brottsbekämpare då han upptäckt sina superkrafter. Det tas mycket tid till att berätta vilket är bra.

Det här är något så ovanligt som en intelligent superhjälte historia med djup och ett fint budskap. Jag kan starkt rekommendera "The Amazing Spider-Man". Och gillar man krälande, stora reptiler som jag gör så är filmen ett måste.

 

 

 

 

 

https://www.discshop.se/filmer/dvd/the_amazing_spider_man_1_2011/P100946

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paul Karlsson - Torsdag 28 mars 15:50

  GODZILLA X KONG: THE NEW EMPIRE   MonsterVerse-franchisen om Godzilla och King Kong har nu fått sin fortsättning med filmen “Godzilla x Kong: The New Empire” som jag nu har varit sett på bio. Jag ska därmed berätta vad jag tyckt...

Av Paul Karlsson - Onsdag 13 mars 18:21

  MAY DECEMBER   Filmen “May December” som fick en Oscarsnominering i kategorin bästa originalmanus har jag nu varit och sett på bio. Jag ska därmed nu berätta med denna recension vad jag tyckte. Men först ska jag berätta lite om ...

Av Paul Karlsson - Torsdag 7 mars 16:23

  DEN SISTA RESAN   Radarparet Filip och Fredrik är högaktuella med en ny film som heter “Den Sista Resan”. Den filmen har jag varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen....

Av Paul Karlsson - Torsdag 29 feb 16:27

    DUNE PART TWO   Så var den äntligen här! Uppföljaren på Denis Villeneuves mäktiga rymdepos som han briljerade med år 2021 på bioduken. Nu har jag varit och sett uppföljaren “Dune Part Two” på bio och ska med denna recension ...

Av Paul Karlsson - Torsdag 22 feb 17:50

  BOB MARLEY: ONE LOVE   Reggaelegenden Bob Marley har nu fått en egen biopic film med titeln “Bob Marley: One Love”. Den har jag nu varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handl...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Skapa flashcards