retard-messiah

Direktlänk till inlägg 12 juni 2012

FILMRECENSION: SNOW WHITE AND THE HUNTSMAN

Av Paul Karlsson - 12 juni 2012 19:46

SNOW WHITE AND THE HUNTSMAN


Ikväll har jag varit och tittat på filmen som fortsatt trenden som förra året började med den mindre bra filmen "Red Riding Hood". 

Även en mer barnvänlig version av "Snövit" kom på bio tidigare i år. Men ikväll var det då dags för den mer vuxna och lite 

mörkare versionen som heter "Snow White and The Huntsman".


Historien följer mycket den traditionella Snövit sagan. En ond drottning som vill vara den vackraste kvinnan i världen får reda 

på att det finns en ung prinsessa som är vackrare än henne. Den unga prinsessan är Snövit och enligt profetian så ska just 

Snövit också vara den enda som kan besegra drottningen. Det enda som kan bevara den onda drottningens skönhet och 

eviga liv är om hon får tag i Snövits hjärta. Drottningen skickar därför ut en jägare för att leta rätt på Snövit i en allt annat än 

mysig skog dit hon rymt.


Jag gillade den här versionen av sagan väldigt mycket. Den hade inslag av fantasy, magi och klassiskt sagoberättande. 

Formen påminner mer om "Sagan Om Ringen" än om en sockersöt saga med trallande prinsessor och gulliga djur. 

Filmens miljöer är väldigt vackra. Den mörka skogen är det kusligaste man sett sedan den skog som skildras i 

"Sleepy Hollow". I kontrast till detta mörker finns också färgglada miljöer som tex den Snövit tar sig till då hon 

träffat de sju dvärgarna. Den världen påminner nästan lite om den värld man fick ta del av i filmen "Avatar".


Charlize Theron är mycket bra som den onda drottningen Ravenna. Det är hon som skiner mest i sin rollprestation. 

Men även Chris Hemsworth är bra som den inombords trasige och försupne jägaren som får i uppgift att föra Snövit 

tillbaka till drottningen men istället till slut blir förälskad i henne. Kristen Stewart gör kanske inte sin starkaste roll hittills. 

Det blir mest Bella fast nu iklädd rustning i hennes rollgestaltning.


Filmen i sin helhet är jättebra. Precis den mix av fantasy, skräck och sagoberättande som går hem hos mig. 

Jag hoppas verkligen att Angelina Jolies kommande "Törnrosa" spin off "Maleficent" har en liknande ton. 

För då kommer jag verkligen att älska även den filmen. Jag kan starkt rekommendera alla att se den här 

filmen hellre än den andra Snövit filmen "Mirror, Mirror".

 

 


 

https://www.discshop.se/filmer/dvd/snow_white_and_the_huntsman/P100435

 

https://cdon.se/film/snow-white-and-the-huntsman-23034936

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paul Karlsson - Torsdag 4 april 18:31

  GHOSTBUSTERS: FROZEN EMPIRE   Ghostbusters franchisen har efter framgången med den senaste delen “Ghostbusters: Afterlife” fått sin fortsättning med filmen “Ghosbusters: Frozen Empire”. Den filmen har jag varit och s...

Av Paul Karlsson - Torsdag 28 mars 15:50

  GODZILLA X KONG: THE NEW EMPIRE   MonsterVerse-franchisen om Godzilla och King Kong har nu fått sin fortsättning med filmen “Godzilla x Kong: The New Empire” som jag nu har varit sett på bio. Jag ska därmed berätta vad jag tyckt...

Av Paul Karlsson - Onsdag 13 mars 18:21

  MAY DECEMBER   Filmen “May December” som fick en Oscarsnominering i kategorin bästa originalmanus har jag nu varit och sett på bio. Jag ska därmed nu berätta med denna recension vad jag tyckte. Men först ska jag berätta lite om ...

Av Paul Karlsson - Torsdag 7 mars 16:23

  DEN SISTA RESAN   Radarparet Filip och Fredrik är högaktuella med en ny film som heter “Den Sista Resan”. Den filmen har jag varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen....

Av Paul Karlsson - Torsdag 29 feb 16:27

    DUNE PART TWO   Så var den äntligen här! Uppföljaren på Denis Villeneuves mäktiga rymdepos som han briljerade med år 2021 på bioduken. Nu har jag varit och sett uppföljaren “Dune Part Two” på bio och ska med denna recension ...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< Juni 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards