retard-messiah

Direktlänk till inlägg 23 mars 2012

FILMRECENSION: LARA CROFT: TOMB RAIDER - CRADLE OF LIFE

Av Paul Karlsson - 23 mars 2012 13:39

LARA CROFT: TOMB RAIDER - CRADLE OF LIFE

Nu har jag även tagit mig tid till att titta på andra filmen om tv-spels karaktären  Lara Croft. Som vanligt är Angelina Jolie som klippt och skuren för rollen. Det är i forumet actionfilmer där hon får göra sina egna stunts hon trivs bäst och det märks.

Den här gången är Lara Croft (Angelina Jolie) tillbaka för att ta sig an det farliga uppdraget att återfinna det som en antik civilisation trodde var roten till allt ont, Pandoras ask. Hon tvingas resa jorden runt, från Grekland till Hongkong och Kenya och ännu längre bort för att hitta asken, innan en galen vetenskapsman (Ciaran Hinds) hittar den och kan använda den för att utplåna världen.Till detta äventyr värvar hon sin före detta pojkvän Terry Sheridan (Gerard Butler) . En vinningslysten egoist som tidigare har förrått både Lara och nationen. Hon vet att han är den bäste för uppdraget, men kan hon lita på honom?

Allting är med andra ord sig likt från förra gången. Bara lite nya ansikten i roller som kretsar kring Lara Croft. Men annars är allt bekant. Croft får ledtrådar till ett föremål som kan hamna i orätta händer. Jakten drar igång och denna gång har hon en manlig sidekick väldigt bra spelad av Gerard Butler. Deras dialog blir den stora humoristiska behållningen i filmen. Och Laras förflutna med den här mannen bidrar också till en del spänning. Filmen bjuder även på en hel del häftiga och minnesvärda actionscener. Bättre Lara Croft än Angelina Jolie kunde de knappast välja. Hon trivs jättebra i rollen och jag hoppas verkligen att de där remake ryktena inte stämmer. Jolie har nämligen inte tillfrågats om att vara med i den eventuella filmen. Jag ska aldrig se den nyinspelningen om inte hon är med.

Som alltid så får man bevittna detta äventyr i en massa vackra delar av världen. Men även fantasivärldarna är extra spektakulära. Först i början av filmen är det coolt att få bevittna ett antikt tempel som befinner sig under vatten. Då Laras resa närmar sig Pandoras Ask så bjuds det även på en häftig scen med skuggväktare i form av väldigt snabba och skräckinjagande monster.

Sammanfattningsvis kan jag säga att den här filmen är minst lika bra som den förra. Filmerna om Lara Croft är inga mästerverk precis. Men att se Angelina Jolie i en genre där hon trivs gör att filmen blir bra. Man får se den för vad den är bara. En typisk matiné film med lite Indiana Jones känsla.


 



https://www.discshop.se/filmer/dvd/tomb_raider_2_cradle_of_life/P37203

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paul Karlsson - Torsdag 28 mars 15:50

  GODZILLA X KONG: THE NEW EMPIRE   MonsterVerse-franchisen om Godzilla och King Kong har nu fått sin fortsättning med filmen “Godzilla x Kong: The New Empire” som jag nu har varit sett på bio. Jag ska därmed berätta vad jag tyckt...

Av Paul Karlsson - Onsdag 13 mars 18:21

  MAY DECEMBER   Filmen “May December” som fick en Oscarsnominering i kategorin bästa originalmanus har jag nu varit och sett på bio. Jag ska därmed nu berätta med denna recension vad jag tyckte. Men först ska jag berätta lite om ...

Av Paul Karlsson - Torsdag 7 mars 16:23

  DEN SISTA RESAN   Radarparet Filip och Fredrik är högaktuella med en ny film som heter “Den Sista Resan”. Den filmen har jag varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen....

Av Paul Karlsson - Torsdag 29 feb 16:27

    DUNE PART TWO   Så var den äntligen här! Uppföljaren på Denis Villeneuves mäktiga rymdepos som han briljerade med år 2021 på bioduken. Nu har jag varit och sett uppföljaren “Dune Part Two” på bio och ska med denna recension ...

Av Paul Karlsson - Torsdag 22 feb 17:50

  BOB MARLEY: ONE LOVE   Reggaelegenden Bob Marley har nu fått en egen biopic film med titeln “Bob Marley: One Love”. Den har jag nu varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handl...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5
6
7
8 9 10
11
12 13 14 15 16 17 18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Skapa flashcards