retard-messiah

Direktlänk till inlägg 22 mars 2012

FILMRECENSION: SKY CAPTAIN AND THE WORLD OF TOMORROW

Av Paul Karlsson - 22 mars 2012 04:57

SKY CAPTAIN AND THE WORLD OF TOMORROW

Här har vi verkligen en film som är en fröjd för ögat. Man kan knappt tro att den är gjord innan 3D-filmen fick sin genomslagskraft. Det här liknar inget jag tidigare sett.

Handlingen är egentligen inte så jätteviktig, men jag ska nu återge den i stora drag ändå.

Året är 1939 och platsen är New York. Tidningsreportern Polly Perkins (Paltrow) börjar undersöka varför så många berömda forskare plötsligt försvinner. Så småningom börjar hon få ledtrådar då mystiska flygande maskiner och stora robotar hotar staden. Som tur är är hennes gamla flamma, duktige flygaren Joseph Sullivan (Law), alias Sky Captain, på plats med sina vänner för att bekämpa skurkarna.

Som sagt den här filmen är mer en konstnärlig uppvisning av vackra miljöer. Men ett visst underhållningsvärde kan man finna. Den känns som en typisk matiné film från en era då jag själv inte var född. Under krigstiderna var det ofta stridspiloterna som var den tidens superhjältar. Under den tid vi lever i nu så är de odödliga och har superkrafter istället. Men jag gillar starkt den värld som skildras i filmen. Den är som en kombination av krigstiden och en framtidsvision. Detta gör filmen tidlös vilket är något som jag tycker väldigt mycket om. Dessutom tycker jag att skådisarna är duktiga. Och framför allt då kärleksparet Gwyneth Paltrow och Jude Law. Det är de som har mest utrymme i filmen. Men även Angelina Jolie och Michael Gambon skymtar förbi i biroller.

Kan starkt rekommendera filmen om man vill ha en väldigt vacker upplevelse av sann filmkonst. Intrigen är rätt simpel men underhållande. Det enda som är lite tråkigt är att inte Angelina Jolies karaktär har en större del i handlingen. Men annars är filmen riktigt nice.



 


https://www.discshop.se/filmer/dvd/sky_captain_and_the_world_of_tomorrow_2_disc/P42398

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paul Karlsson - Onsdag 17 april 15:57

  BACK TO BLACK   Artisten och ikonen Amy Winehouse har nu fått sin historia berättad i filmen “Back To Black" som jag har var på bio och sett. Jag ska därmed berätta vad jag tyckte i denna recension. Men först lite om handlingen. Fil...

Av Paul Karlsson - Torsdag 4 april 18:31

  GHOSTBUSTERS: FROZEN EMPIRE   Ghostbusters franchisen har efter framgången med den senaste delen “Ghostbusters: Afterlife” fått sin fortsättning med filmen “Ghosbusters: Frozen Empire”. Den filmen har jag varit och s...

Av Paul Karlsson - Torsdag 28 mars 15:50

  GODZILLA X KONG: THE NEW EMPIRE   MonsterVerse-franchisen om Godzilla och King Kong har nu fått sin fortsättning med filmen “Godzilla x Kong: The New Empire” som jag nu har varit sett på bio. Jag ska därmed berätta vad jag tyckt...

Av Paul Karlsson - Onsdag 13 mars 18:21

  MAY DECEMBER   Filmen “May December” som fick en Oscarsnominering i kategorin bästa originalmanus har jag nu varit och sett på bio. Jag ska därmed nu berätta med denna recension vad jag tyckte. Men först ska jag berätta lite om ...

Av Paul Karlsson - Torsdag 7 mars 16:23

  DEN SISTA RESAN   Radarparet Filip och Fredrik är högaktuella med en ny film som heter “Den Sista Resan”. Den filmen har jag varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen....

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5
6
7
8 9 10
11
12 13 14 15 16 17 18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Mars 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards