retard-messiah

Alla inlägg den 21 mars 2012

Av Paul Karlsson - 21 mars 2012 14:55

SLEEPING BEAUTY

Den här filmen med en väldigt vilseledande titel har jag nu sett. Jag trodde att den skulle vara som en mer vuxen 2000-tals version av "Törnrosa" förflyttad till verkligheten. Så var inte fallet. Det enda som filmen har gemensamt med "Törnrosa" sagan är att den karaktär filmen handlar om är en sovande skönhet i vissa delar av berättelsen. Storyn är minst sagt annorlunda och ibland svårbegriplig.  Men jag ska försöka återge lite delar av filmens handling.

Universitetsstuderande Lucy bekostar sina studier genom deltidsjobb; medicinska experiment och prostitution. Det senare leder henne till en anställning som "Törnrosa" på en exklusiv bordell. I arbetet sövs hon ned, varpå förmögna äldre män har tillgång till hennes kropp och kan uppfylla sina erotiska fantasier. Lucy blir besatt av att få veta vad hon utsätts för under den djupa sömnen och hon får allt svårare att leva sitt dagliga liv. Detta blir början på en resa ner i begärets mörka värld.

Som sagt så tyckte jag att filmen var lite svårbegriplig. Det kan hända att jag kanske behöver se om den för att förstå den bättre. Men jag förstår inte riktigt syfte och budskap. Huvudkaraktären i filmen förstår jag mig inte riktigt på. Varför ställer hon upp på det där experimentet? Varför förklaras inte det medicinska syftet med experimentet mer?

Emily Browning som är på väg att bli en allt större stjärna gör rollen bra. Hon porträtterar Lucy med den skörhet som rollen kräver. Och det måste krävas mod av en ung tjej som Browning med tanke på att det är en väldigt tidig roll för henne och att hon är mer eller mindre naken i typ halva filmen.

Men ska jag försöka gissa vad budskapet vill säga så tror jag att filmen vill utforska hur mycket vi bryr oss om vad som händer oss som vi inte är medvetna om. Vad som händer om vi fick veta det. Hur skulle vi då reagera? Vilket skulle vara mest psykiskt knäckande. Att få veta eller att leva ovisshet om vad som hänt? Dessa ämnen utforskar filmen bra. Jag tycker bara att filmen tar slut lite väl snabbt innan man får svar på alla de frågor som filmen ställer. Väcker man en massa tankar som filmskapare så tycker jag att det är ens skyldighet att sen besvara dem.

Vissa scener kan verka ganska provokativa då äckliga, förmögna, gamla män gör saker med Lucy då hon ligger där naken på en säng och sover. Det handlar som tur är inte om så mycket fysiska övergrepp eftersom verksamheten som håller i experimenten inte tillåter penetrering av de flickor som ställt upp. Men scenerna känns för åskådaren otäcka att bevittna och Lucy skulle säkert få psykiska men av det om hon varit vaken och vid medvetande.

Jag kan säga i alla fall att jag tycker att filmen är sevärd pga att Emily Browning är så begåvad. Historien känns bara lite ofullständig. Och man får bevittna en del nakna, äckliga och gamla gubbkroppar. Bortser man från de negativa sakerna så är filmen bra.


 



https://www.discshop.se/filmer/dvd/sleeping_beauty_2011_import/P157930

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5
6
7
8 9 10
11
12 13 14 15 16 17 18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Skapa flashcards