retard-messiah

Direktlänk till inlägg 27 februari 2012

OSCARSGALAN 2012 SUMMERING AV KVÄLLEN

Av Paul Karlsson - 27 februari 2012 06:36

OSCARSGALAN 2012


Årets gala bjöd på underhållning och mycket av det glamorösa i Hollywood. Mycket röda mattan intervjuer. Ett kul öppningsnummer med galans värd Billy Crystal där han traditionsenligt klippt in sig själv i en blandad kompott av kända amerikanska filmer. Tråkigt tyckte jag att det var att de tagit bort sekvensen då de nominerade låtarna i kategorin "original sång från film" framfördes. Hade varit roligt att ha sett ett färgsprakande shownummer av  låten "Man or Muppet" som vann i den kategorin.


Tråkigt tyckte jag även det var att inte Rooney Mara otippat tog hem en Oscar för sin gestaltning av Lisbeth Salander i "The Girl With The Dragon Tattoo". Statyetten för bästa kvinnliga huvudroll gick istället som väntat till Meryl Streep för "Järnladyn". Välförtjänt förstås, men roligare med oväntade utdelningar i den här tävlingen.


Något som också var tråkigt var att den på förhand tippade skitfilmen "The Artist" tog hem priser i alla de tyngsta kategorierna. Vad som var desto roligare var att Martin Scorseses visuellt vackra 3D-äventyr "Hugo" fick precis lika många statyetter i de mer tekniska kategorierna.


Och sist men inte minst så fick Johnny Depps animerade film "Rango" en Oscar för bästa animerade långfilm. Välförtjänt tycker jag.


Filip och Fredrik skötte sig också bra i år och drog ner på kommenterandet så det inte störde precis under tiden då det direktsändes från Oscarsgalan. De har nog tagit åt sig av kritiken. Vilket gjorde mig glad. Jag älskar Filip och Fredriks diskussioner och personligheter. Men de får absolut inte snacka och förstöra själva upplevelsen under direktsändning. Och det gjorde de inte i år som sagt. Så det ska de ha en eloge för i år.


Vad gäller mode på röda mattan så intresserar inte det mig jättemycket. Men ska ändå strax fördjupa lite längre ner i detta blogg inlägg.


Och här är listan med alla årets vinnare:


Bästa foto: Hugo




Bästa scenografi: Hugo




Bästa kostym: The artist




Bästa make-up: The iron lady




Bästa utländska film: A separation




Bästa kvinnliga biroll: Octavia Spencer, The Help




Bästa klippning: The girl with the dragon tattoo




Bästa ljudredigering: Hugo




Bästa ljudmix: Hugo




Bästa dokumentär: Undefeated




Bästa animerade film: Rango




Bästa specialeffekter: Hugo




Bästa manliga biroll: Christopher Plummer




Bästa filmmusik: The artist




Bästa låt: "Man or Muppet" från The Muppets, Bret McKenzie






Årets värd för galan: Billy Crystal


 




MODET PÅ ÅRETS OSCARSGALA


ANGELINA JOLIE


Angelina Jolie dök upp på på Oscarsgalan som prisutdelare. Det blev inga längre sekvenser med henne på röda mattan i år. Men inne på galan så fick man se henne i sin svarta, eleganta klänning. Snygg design rätt om det känns lite dystert med svart. Jag fick förstås lite vibbar av "Malifecent" den film som hon ska spela titelrollen i nästa år.


Men jag tyckte ibland då man fick se närbilder av Angelina att hon såg lite mager ut. Jag hoppas verkligen att hon mår bra. Men strålande vacker som en ängel var hon ändå. En mörkrets ängel med den outfiten.


 



JESSICA CHASTAIN


Den vackra skådespelerskan Jessica Chastain från detta års Oscarsnominerade filmer "The Tree of Life " och "Niceville" kom i en vacker grön klänning som matchade hennes vackra röda hår.


 


ROONEY MARA


Rooney Mara kom i en vacker vit klänning. Väldigt vacker var hon i den. Inte mycket av Lisbeth Salander stylingen som finns kvar. Cool frisyr. Lite punk eller 2000-tals version av Audrey Hepburn över det hela. Dock blir det inte så kontrastrikt. Den vita klänningens färg flyter samman lite med hennes vackra bleka hy. Det är det enda så skär sig med kreationen.


 


MICHELLE WILLIAMS
Väldigt intressant och vacker kreation var den röda klänning som Michelle Williams dök upp med på röda mattan. Men jag måste nog säga att jag tycker hon är sötare i längre hår.




MILLA JOVOVICH
Milla Jovovich är en kvinna jag alltid har tyckt att är vacker. Den vita klänning hon var iklädd på Oscarsgalan ikväll var helt klart en av de vackraste på hela galan. Bra röda mattan debut för Resident Evil stjärnan med andra ord.


   


SACHA BARON COHEN


Jag skiter i att uttala mig om männens kläder på Oscarsgalan.Enligt min åsikt ser alla svarta kostymer likadana ut. Den enda skillnaden är vad de kostar och vilket märke de har.


Men däremot så är Sacha Baron Cohen värd att kommentera. Han var först förbjuden att komma till Oscarsgalan som sin karaktär "The Dictator" från sin kommande film med samma namn. Det visade sig att de nog borde behållit det förbudet. För Sacha Baron Cohen gjorde i denna utstyrsel sig också skyldigt till årets kupp. Över tv-profilen Ryan Seacrest spillde han askan efter den nordkoreanske diktatorn Kim Jong Il. I varje fall sa han att det var denna döda diktarors aska som låg i den urna han bar på.


Om någon frågar vad du har på dig kan du nu svara Kim Jong Il, sa Cohen innan han i direktsändningen släpades bort av ett par vakter.


Ryan Seacrest såg inte så jättemunter ut över att få hela sin dyra kostym förstörd. Säga vad man vill om Sacha Baron Cohen, men  han är jävligt bra på att göra pr för sina filmer.


Jag älskar personligen denna typen av humor och tycker att det var lite synd att man inte fick bevittna detta under de sändningar man kunde ta del av från kanal 9.


Man blir dessutom mer sugen på att se hans film nu.


 


Här är länken där ni till det som kanske kommer att bli den mest omtalade händelsen under Oscarsgalan 2012. Jag tycker det är mycket roligt att han driver med meningen "who are you wearing on the red carpet?". Jag trodde nämligen att jag hörde fel. Borde ju vara "What are you wearing on the red carpet?" Men det är så märkesfixerat i Hollywood under denna kväll. Så Sacha Baron Cohen fick på ett geni artat sätt till ett väldigt bra skämt. Ryan Seacrest som blir utsatt för det hela tar det bra. Han hade bara väntat på att något skulle hända. Jag tycker att han borde behålla  kostymen hela kvällen som en kul grej.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paul Karlsson - Torsdag 28 mars 15:50

  GODZILLA X KONG: THE NEW EMPIRE   MonsterVerse-franchisen om Godzilla och King Kong har nu fått sin fortsättning med filmen “Godzilla x Kong: The New Empire” som jag nu har varit sett på bio. Jag ska därmed berätta vad jag tyckt...

Av Paul Karlsson - Onsdag 13 mars 18:21

  MAY DECEMBER   Filmen “May December” som fick en Oscarsnominering i kategorin bästa originalmanus har jag nu varit och sett på bio. Jag ska därmed nu berätta med denna recension vad jag tyckte. Men först ska jag berätta lite om ...

Av Paul Karlsson - Torsdag 7 mars 16:23

  DEN SISTA RESAN   Radarparet Filip och Fredrik är högaktuella med en ny film som heter “Den Sista Resan”. Den filmen har jag varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen....

Av Paul Karlsson - Torsdag 29 feb 16:27

    DUNE PART TWO   Så var den äntligen här! Uppföljaren på Denis Villeneuves mäktiga rymdepos som han briljerade med år 2021 på bioduken. Nu har jag varit och sett uppföljaren “Dune Part Two” på bio och ska med denna recension ...

Av Paul Karlsson - Torsdag 22 feb 17:50

  BOB MARLEY: ONE LOVE   Reggaelegenden Bob Marley har nu fått en egen biopic film med titeln “Bob Marley: One Love”. Den har jag nu varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handl...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29
<<<
Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Skapa flashcards