retard-messiah

Direktlänk till inlägg 25 februari 2012

FILMRECENSION: LARA CROFT- TOMB RAIDER

Av Paul Karlsson - 25 februari 2012 04:09

LARA CROFT- TOMB RAIDER



Ikväll blev det en tillfällig avslutning i det Angelina Jolie maraton jag de senaste dagarna genomgått pga av att det är mycket jag inte har sett som denna underbara kvinna medverkat i. "Tomb Raider" filmerna har jag sett. Men inte början på första filmen. Och recension har jag aldrig skrivit på någon av de två filmerna heller.


Som titeln avslöjar så vet nog de flesta tv-spelnördar att filmerna är en filmatisering av ett väldigt populärt tv-spel. Precis som i spelen handlar det om äventyrerskan Lara Croft. I första filmen får Croft ta i tu med en väl bevarad hemlighet från hennes bortgångne far (Jon Voight). I ett brev hennes far skrev innan han dog finner hon ledtrådar som ska leda henne till Ljusets Triangel. Ett legendariskt föremål med kraften att förändra tid och rum. Lara måste hitta triangeln innan den faller i händerna på det hemliga sällskapet Illuminati som med dess kraft vill ta över världen.


"Tomb Raider" är en äventyrsfilm i klassisk Indiana Jones stil. Den handlar om att finna gamla skatter och plundra gamla gravar från urminnes tider. Skillnaden är att det är en stenhård kvinna i huvudrollen som behärskar skjutvapen, knivar och kör motorcykel. Lite som feminismens Indiana Jones med andra ord. Och på tal om feminism stod Angelina upp för sina rättigheter som kvinna då hon tackade ja till rollen. Hon vägrade att bära en special-BH som gjorde hennes bröst större som på spelversionen av Lara Croft. Hon tyckte inte att tonårs killar som sitter och drar sig i fläsksvärden då då de ser på henne i filmen bör ha sådana onaturliga ideal att beundra.


Förövrigt är det också roligt att Angelinas far Jon Voight spelar hennes far i filmen. Deras relation i verkligheten är ju minst sagt komplicerad. Så det lär nog inte hända så många fler gånger om de inte försonas och lägger allt gammalt groll bakom sig.


Filmen får godkänt som det hyfsade matiné äventyr den är. Så över sig intelligent handling är det inte. Men jag har sett sämre tv-spels filmatiseringar än den här och Angelina i tajta kläder som framhäver hennes delikata, kvinnliga former är alltid trevligt att bevittna.


Så en trea av fem möjliga kan filmen vara värd i betyg.

 


 


https://www.discshop.se/filmer/dvd/tomb_raider_1/P29245

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paul Karlsson - Onsdag 17 april 15:57

  BACK TO BLACK   Artisten och ikonen Amy Winehouse har nu fått sin historia berättad i filmen “Back To Black" som jag har var på bio och sett. Jag ska därmed berätta vad jag tyckte i denna recension. Men först lite om handlingen. Fil...

Av Paul Karlsson - Torsdag 4 april 18:31

  GHOSTBUSTERS: FROZEN EMPIRE   Ghostbusters franchisen har efter framgången med den senaste delen “Ghostbusters: Afterlife” fått sin fortsättning med filmen “Ghosbusters: Frozen Empire”. Den filmen har jag varit och s...

Av Paul Karlsson - Torsdag 28 mars 15:50

  GODZILLA X KONG: THE NEW EMPIRE   MonsterVerse-franchisen om Godzilla och King Kong har nu fått sin fortsättning med filmen “Godzilla x Kong: The New Empire” som jag nu har varit sett på bio. Jag ska därmed berätta vad jag tyckt...

Av Paul Karlsson - Onsdag 13 mars 18:21

  MAY DECEMBER   Filmen “May December” som fick en Oscarsnominering i kategorin bästa originalmanus har jag nu varit och sett på bio. Jag ska därmed nu berätta med denna recension vad jag tyckte. Men först ska jag berätta lite om ...

Av Paul Karlsson - Torsdag 7 mars 16:23

  DEN SISTA RESAN   Radarparet Filip och Fredrik är högaktuella med en ny film som heter “Den Sista Resan”. Den filmen har jag varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen....

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29
<<<
Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards